Nationale-Nederlanden betaalt kosten terug
Verzekeraar Nationale-Nederlanden gaat klanten kosten terugbetalen die zij te veel hebben betaald voor een zogeheten woekerpolis. „Als het aantoonbaar niet goed is gegaan, dan gaan we dat oplossen”, zei een woordvoerder van het bedrijf dinsdag.
Het terugbetalen van te veel betaalde kosten is een van de oplossingen, benadrukte hij. Nationale-Nederlanden is bezig de kwestie in kaart te brengen en dat kan leiden tot „andere oplossingen” naast financiële vergoedingen. Welke dat zijn, is nog onbekend.Meerdere verzekeraars deden al eerder de toezegging lopende polissen te zullen repareren, in reactie op het in maart gepubliceerde rapport van de Ombudsman Financiële Dienstverlening over de woekerpolissen. Consumentenorganisaties vonden de door Ombudsman Jan Wolter Wabeke voorgestelde regeling echter te mager.
Stichting Verliespolis, die opkomt voor de belangen van ongeveer 100.000 polishouders, is dan ook niet onder de indruk van de mededeling van Nationale-Nederlanden. „Consumenten moeten niet te vroeg juichen. En niets tekenen voordat een financieel adviseur is geraadpleegd”, aldus een woordvoerder.
Wabeke bepaalde dit voorjaar dat de kosten van dit soort beleggingsverzekeringen niet hoger mogen zijn dan gemiddeld 2,5 procent per jaar. In sommige gevallen is 3,5 procent het maximum.
Nationale-Nederlanden maakte maandag bekend te stoppen met de verkoop van de gewraakte beleggingsverzekeringen. Aegon zei dinsdag daar vorig jaar al mee te zijn gestopt. Fortis zei producten „uit het schap” te hebben gehaald en andere producten aangepast, met de 2,5 procentsnorm als richtlijn.
Circa 4 miljoen Nederlanders hebben ruim 6 miljoen woekerpolissen afgesloten.