Binnenland

80 kilometerzones verdwijnen mogelijk

DEN HAAG (ANP) – De zogenoemde 80 kilometerzones rond de grote steden verdwijnen mogelijk. Sinds de invoering van de zones in november 2005 is de lucht schoner geworden, maar op sommige trajecten is de doorstroming van het verkeer verslechterd.

23 June 2008 13:42Gewijzigd op 14 November 2020 06:00
De zogenoemde 80 kilometerzones rond de grote steden verdwijnen mogelijk. Sinds de invoering van de zones in november 2005 is de lucht schoner geworden, maar op sommige trajecten is de doorstroming van het verkeer verslechterd. Foto ANP
De zogenoemde 80 kilometerzones rond de grote steden verdwijnen mogelijk. Sinds de invoering van de zones in november 2005 is de lucht schoner geworden, maar op sommige trajecten is de doorstroming van het verkeer verslechterd. Foto ANP

Verkeersminister Eurlings wil daar nu gaan experimenteren met dynamische of variabele snelheden. Als die experimenten positief uitpakken, zou dat het einde kunnen betekenen van de vaste 80 kilometerzones, liet hij de Tweede Kamer maandag weten.In de zones, waar niet harder mag worden gereden dan 80 kilometer per uur en trajectcontrole geldt, is de hoeveelheid fijn stof met bijna 10 procent omlaaggegaan. Aan NOx (stikstofoxiden), dat bijdraagt aan smogvorming, is 20 tot 30 procent minder uitgestoten.

Volgens GroenLinks moeten zo snel mogelijk 80 kilometerzones komen op alle rijkswegen langs en door grote steden waar de luchtnormen worden overschreden. Zo zouden experimenten moeten komen op de hele A10 rond Amsterdam en de Rotterdamse ring of ’ruit’.

De bewindsman wil juist bij Rotterdam, op de noordbaan van de A20, met flexibele snelheden proefdraaien, omdat de files er met 40 procent zijn toegenomen. Dat helpt evenveel om schonere lucht te krijgen, vergeleken met de rigide 80 kilometermaatregel. Want flexibele snelheden kunnen ingezet worden op de meest effectieve plaatsen en tijdstippen.

Een andere proeflocatie is de A12 vanuit Den Haag. Daar zijn er niet meer files door sluipverkeer over de N14, maar is de doorstroming verslechterd door complexe ’weefvakken’ waar automobilisten in– en uitvoegen. Met het experiment gaat overigens een streep door eerdere plannen om de maximumsnelheid op deze locatie weer op 100 kilometer te zetten. Volgens Eurlings vergt zo’n snelheidsverhoging mogelijk dure investeringen tegen herrie en luchtvervuiling.

De resultaten van de twee experimenten worden in 2009 verwacht. Zolang blijven de 80 kilometerzones op de A10 Amsterdam, A12 Utrecht en de zuidbaan A20 Rotterdam van kracht.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer