Hamburgerketen McDonald’s breidt minder snel uit
De Amerikaanse hamburgerketen McDonald’s schroeft z’n expansie wereldwijd terug en wil zich voorlopig vooral concentreren op verbetering van de resultaten van de bestaande vestigingen. De concentratiegebieden zijn daarbij de VS en Europa.
Dat zei McDonald’s-topman Jack Greenberg dinsdag bij de presentatie van teleurstellende cijfers over het derde kwartaal. McDonald’s boekte een winst van 486,7 miljoen dollar (498,2 miljoen euro) in vergelijking met 545,5 miljoen in hetzelfde kwartaal vorig jaar. De omzet steeg echter van 3,9 miljard tot 4,05 miljard dollar (4,14 miljard euro) dit jaar.
Voor dit jaar staat de opening van 1300 nieuwe McDonald’s-vestigingen op het programma. Volgend jaar worden dat er ’maar’ 600. De markt reageerde positief op deze beleidswijziging. Het aandeel McDonald’s steeg 65 dollarcent en eindigde dinsdag op 18,95 dollar. „McDonald’s concentreerde zich te veel op uitbreiding in plaats van op verbetering van producten en service. Het is verstandig dat men dat nu bijstuurt”, aldus marktanalist Andy Barish van Bank of America.