Economie

Hamburgerketen McDonald’s breidt minder snel uit

De Amerikaanse hamburgerketen McDonald’s schroeft z’n expansie wereldwijd terug en wil zich voorlopig vooral concentreren op verbetering van de resultaten van de bestaande vestigingen. De concentratiegebieden zijn daarbij de VS en Europa.

Van onze correspondent
23 October 2002 11:22Gewijzigd op 13 November 2020 23:53
NEW YORK - Fastfoodketen McDonald’s richt zich minder op wereldwijde expansie en gaat zich meer concentreren op verbetering van kwaliteit en service. Dit maakte het bedrijf dinsdag bekend bij de presentatie van de cijfers over het derde kwartaal. - Foto A
NEW YORK - Fastfoodketen McDonald’s richt zich minder op wereldwijde expansie en gaat zich meer concentreren op verbetering van kwaliteit en service. Dit maakte het bedrijf dinsdag bekend bij de presentatie van de cijfers over het derde kwartaal. - Foto A

Dat zei McDonald’s-topman Jack Greenberg dinsdag bij de presentatie van teleurstellende cijfers over het derde kwartaal. McDonald’s boekte een winst van 486,7 miljoen dollar (498,2 miljoen euro) in vergelijking met 545,5 miljoen in hetzelfde kwartaal vorig jaar. De omzet steeg echter van 3,9 miljard tot 4,05 miljard dollar (4,14 miljard euro) dit jaar.

Voor dit jaar staat de opening van 1300 nieuwe McDonald’s-vestigingen op het programma. Volgend jaar worden dat er ’maar’ 600. De markt reageerde positief op deze beleidswijziging. Het aandeel McDonald’s steeg 65 dollarcent en eindigde dinsdag op 18,95 dollar. „McDonald’s concentreerde zich te veel op uitbreiding in plaats van op verbetering van producten en service. Het is verstandig dat men dat nu bijstuurt”, aldus marktanalist Andy Barish van Bank of America.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer