Gezonde voeding blijft zorgenkind in super
De meeste supermarkten boeken nauwelijks of geen vooruitgang als het gaat om gezonde voeding. „Zelfregulering heeft hier na 2,5 jaar onvoldoende resultaat geboekt”, meldde de Consumentenbond dinsdag op basis van eigen onderzoek.
Zeven van de tien geteste supermarktketens kregen het eindoordeel ”matig” (minder dan 40 punten op een schaal van 100). De Dekamarkt ontsnapt met 20 punten nipt aan het predicaat ”slecht”, maar staat desondanks het komende jaar te boek als de zwakst presterende supermarkt als het gaat om gezonde voeding.Met 60 punten maar nét genoeg voor het predicaat ”goed”, levert Albert Heijn de beste prestatie.
De Consumentenbond presenteerde de onderzoeksresultaten dinsdag op het ministerie van VWS in Den Haag. Onder anderen Paul Rosenmöller, voorzitter van het convenant overgewicht, en Theo Roos, directeur van de brancheorganisatie van supermarkten (CBL) gaven acte de présence.
„Het CBL kan de uitkomsten van de studie van de Consumentenbond niet rijmen met de hausse aan ontwikkelingen voor een gezonder eetpatroon”, reageerde CBL-directeur Roos. Zijn organisatie wijst er onder meer op dat de omzet en het volume aan groente en fruit in de supermarkt vorig jaar met 6 à 7 procent is gegroeid. „Van iedere drie productintroducties in de supermarkten spelen er inmiddels twee in op de wens van de consument naar gezondere producten.”
In vergelijking met onderzoek in 2006 blijven de meeste supermarkten op hetzelfde niveau steken. Plus, Coop en Dirk van den Broek boekten de meeste vooruitgang, Lidl kreeg een lagere waardering. „Ten opzichte van 2006 ruimen supermarkten relatief meer plek in voor ongezonde producten”, constateert de Consumentenbond. „Gezonde producten zijn minder vaak in de aanbieding en er liggen vaker ongezonde producten bij de kassa. Dit alles staat haaks op het actieplan van de supermarktbranche.”