Economie

Lippenstift populair in mindere tijden

Vrouwen voelden vorig jaar al aankomen dat het minder zou gaan met de economie in Nederland. Ze kochten meer make-up en vanaf september ging het consumentenvertrouwen omlaag.

ANP
6 June 2008 11:04Gewijzigd op 14 November 2020 05:56
AMSTERDAM - Een hippiemeisje wordt door vriendinnen met lippenstift bijgewerkt, 11 augustus 1967. Volgens het economisch bureau van ING-onderdeel Postbank kopen vrouwen in economisch mindere tijden meer make-up. Foto ANP
AMSTERDAM - Een hippiemeisje wordt door vriendinnen met lippenstift bijgewerkt, 11 augustus 1967. Volgens het economisch bureau van ING-onderdeel Postbank kopen vrouwen in economisch mindere tijden meer make-up. Foto ANP

Het economisch bureau van ING-onderdeel Postbank kwam donderdag met „het bewijs” dat er een samenhang is tussen sentiment en cosmetica.Voordat het consumentenvertrouwen in 2001 inzakte, steeg de omzet van make-up met 10 procent. Eenzelfde omzetstijging deed zich vorig jaar voor. Een teken aan de wand, kan achteraf worden vastgesteld.

Het werkt ook omgekeerd, stelde Postbank vast. Voorafgaand aan het vertrouwensherstel in 2006 verschrompelde de omzetgroei in 2005 tot 0,5 procent.

Een topman van de Amerikaanse cosmeticaproducent Estée Lauder ontdekte als eerste dat de verkoop van lippenstift stijgt als het economisch slechter gaat. De Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal publiceert jaarlijks de ”Lipstick Indicator”.

Vrouwen zouden zich in in mindere economische tijden minder luxe permitteren, en dat zou een positieve invloed hebben op de verkoop van relatief goedkopere cosmeticaproducten zoals lippenstift.

Een andere verklaring is dat vrouwelijke werknemers er in economisch onzekere tijden extra verzorgd willen uitzien om indruk te maken op hun baas, met het oog op het behoud van hun (deeltijd)baan.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer