Albert Heijn blikvanger bij cijfers Ahold
Albert Heijn heeft het eerste kwartaal van dit jaar goed geboerd. De Nederlandse supermarktketen zag het bedrijfsresultaat (ebit) met 26 procent stijgen naar 189 miljoen euro. Dat maakte supermarktconcern Ahold vrijdag voorbeurs bekend.
Het gerapporteerde bedrijfsresultaat is wel lager dan de verwachting onder analisten. Zij waren uitgegaan van een ebit van 196 miljoen euro voor Albert Heijn. Hoewel Ahold iets meer dan de helft van zijn omzet uit de Verenigde Staten haalt, is de Nederlandse supermarktketen een belangrijke melkkoe voor het concern.Ahold zelf heeft in het eerste kwartaal van dit jaar een operationele winst (ebit) geboekt van 336 miljoen euro. Dat is 7,3 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst kwam uit op 261 miljoen euro. Zestien door persbureau Reuters gepolste analisten waren gemiddeld uitgegaan van een operationele winst van 341 miljoen euro. De marktvorsers voorzagen een nettowinst van 213 miljoen euro.
Het bedrijf stelde zijn verwachting voor de onderliggende retailmarge naar boven bij. Nu het bedrijf zijn belang in Schuitema, de organisatie achter de C1000–winkels, heeft verkocht, verwacht het concern een onderliggende retailmarge tussen 4,8 en 5,3 procent. Eerder ging Ahold nog uit van een marge tussen 4,5 en 5 procent. Vorig jaar kwam deze uit op 4,7 procent.
Bij de Amerikaanse supermarktketens staan de marges en de omzet onder druk door de reorganisatie die Ahold daar doorvoert en een verslechterde economie. Ahold verwacht later in het jaar verbeteringen. Stop&Shop/Giant Landover boekte een operationele winst van 202 miljoen dollar. Bij Giant Carlisle kwam deze uit op 72 miljoen dollar.
Het zogeheten verbeterprogramma dat Ahold in de Amerikaanse supermarktketens implementeert, ligt op schema, aldus bestuursvoorzitter John Rishton. „We blijven inspelen op de turbulente economische omstandigheden en de invloed daarvan op het gedrag van consumenten en concurrenten. Wij zijn ervan overtuigd dat we de juiste maatregelen nemen om het aanbod voor onze klanten te verbeteren".
In de Verenigde Staten worden consumenten geconfronteerd met een zwakke dollar, hogere voedselprijzen, de kredietcrisis en dure olie. Veel supermarktketens zijn genoodzaakt aggressief te promoten en prijsverlagingen door te voeren om de klant binnen te krijgen.
Ahold rapporteerde begin mei al de omzetcijfers over het eerste kwartaal. Die vielen tegen en kwamen uit op 7,5 miljoen euro. Een vergelijking maken met de resultaten van vorig jaar is lastig, aangezien het bedrijf inmiddels onderdelen heeft verkocht.