KLM sluit vakbond NVLT uit van CAO-overleg
De KLM wil geen CAO-gesprekken meer voeren met de Nederlandse Vereniging van Luchtvaart Technici (NVLT). Het bedrijf praat alleen nog met andere vakbonden.
De luchtvaartmaatschappij vindt dat de NVLT steeds onterecht de veiligheid ter discussie stelt om het CAO-overleg onder druk te zetten. Bij de luchtvaartmaatschappij is fundamentele twijfel gerezen over de betrouwbaarheid van de NVLT als partner. Dat meldde de KLM maandag.
Volgens de vliegmaatschappij brengt de NVLT voor de tweede maal vlak voor de start van CAO-overleg zogenaamde veiligheidsproblemen in de openbaarheid. Het gaat om zaken die drie maanden geleden speelden. Ten aanzien van de concreet genoemde thema’s hebben KLM en het Instituut voor Milieuvraagstukken (IVM) vastgesteld dat deze administratief van aard waren en niet van doen hadden met vliegveiligheid.
KLM kan dit niet anders interpreteren dan als een poging het CAO-overleg onder druk te zetten, waarin de NVLT streeft naar een substantiële verbetering van de arbeidsvoorwaarden voor grondwerktuigkundigen, door middel van het aanzwengelen van veiligheidsdiscussies. Immers, waren het echte veiligheidsissues, dan hadden ze al drie maanden geleden via de juiste procesgang behoren te zijn aangemeld, aldus de luchtvaartmaatschappij.
Vorige week besloot KLM de voorzitter van de NVLT, technicus R. van der Hout, te schorsen. Reden was dat Van der Hout volgens KLM geen verschil kon maken tussen zijn functies van technicus en die van vakbondsman.
Volgens NVLT is KLM „stelselmatig bezig met het intimideren van haar leden en bestuursleden, die kennelijk monddood moeten worden gemaakt.” In een reactie kondigt de NVLT een kort geding aan tegen KLM. De bond vraagt de rechter de schorsing van de voorzitter ongedaan te maken. Bovendien wil de vakbond weer het recht krijgen om CAO-overleg te voeren.
De vakbond eist ook dat KLM enkele uitspraken terugneemt. De bond stoort zich vooral aan enkele citaten van de KLM-woordvoerder. Die zou NVLT-voorzitter Van der Hout een „ongeleid projectiel”, een „labiel persoon” en „onkruid” hebben genoemd.
De spanning tussen KLM en NVLT was in juli opgelopen door een wilde staking. In juli legden 113 technici, merendeels lid van de NVLT, het werk neer om hoger loon af te dwingen. Daardoor liepen veel vluchten vertraging op. De vliegmaatschappij dreigde stakers daarop met schadeclaims van duizenden euro’s per persoon. Na overleg met de bonden stelde KLM invordering van de claims uit.
KLM zal de voorstellen van de NVLT in de CAO-besprekingen blijven betrekken. Andere vakorganisaties zijn inmiddels nauw betrokken bij de discussie en zullen volgens KLM zeker de belangen van de grondwerktuigkundigen kunnen en willen behartigen.