Rapport-Cnossen (II)
De stijl van het Koninkrijk is kiezen voor het gesprek, vindt de commissie-Cnossen (RD 19-5).
Volgens de Bijbel is de stijl van het Koninkrijk de leugen af te leggen en waarheid te spreken. (Ef. 4:25), omdat wij leden zijn van elkander. Nergens in de Schrift is grond voor samenleving tussen twee mensen van hetzelfde geslacht. Er staat dat het een gruwel is in Gods ogen. De vermaning uit Ef. 4:30, na Pinksteren, geldt elke gelovige. Als de oude mens de boventoon voert boven de nieuwe mens, bedroeven we de Heilige Geest van God. Ik kan niet anders zien dan dat dit nu gebeurt door de ChristenUnie: geen helder geluid, van: „zo zegt de Heere het.” Er is troost voor de mensen die in het geloof lijden aan de seksuele gebrokenheid. Ze zijn verzegeld, dat houdt in dat Gods zegen op hen is, totdat de verlossing aanbreekt. Het komt op volharden aan. Niet het schema van de wereld volgen. Ook wil ik al de prominente theologen die spreken over „in liefde en trouw samenwonen”, waarover elders in het RD werd bericht, onze voorgangers, oproepen zich te bekeren. Nu worden de gemeenteleden misleid.Dit getuigenis kan ik schrijven na zelf een grote strijd te hebben gestreden als lesbienne, maar nu volkomen vrede in Hem te hebben gevonden.
(Naam en adres bij redactie bekend)
Rapport-Cnossen (III)
„Dit is ons rechtzinnige en Bijbelgetrouwe standpunt, maar waar wij zelf staan en de praktische uitwerking van ons standpunt, die laten wij om der lieve coalitievrede wille over aan de kiesverenigingen.” Dat is, in één zin samengevat, het rapport-Cnossen. Maar daar had het CU-bestuur de heer Cnossen c.s. niet voor hoeven in te huren, dat had het bestuur zelf ook nog wel kunnen bedenken. In alle redelijkheid, de ChristenUnie kan onmogelijk meer volhouden dat het rapport-Cnossen géén politiek geëngageerd rapport is. Het enkele feit dat de CU coalitiepartij is, betekent automatisch dat een rapport, in opdracht van het partijbestuur opgesteld, een politiek rapport is. De opstellers van het rapport kunnen eenvoudigweg niet om het gegeven heen dat de politiek leider van de CU kabinetslid is en derhalve gebonden aan het beleid van de coalitie. Een tweede reden is dat het partijbestuur een politicus in actieve dienst heeft aangezocht als voorzitter van de commissie. Deze keuze was bepaald een slechte. Een politicus in actieve dienst die een dergelijke opdracht krijgt, moet daarbij nauwlettend waken over zijn reputatie. Hij is zich bewust van de politieke implicaties die zijn wijze van uitvoering van de opdracht kan hebben. Dit is niet een gemakkelijke constatering achteraf, een ervaren bestuurder als een partijvoorzitter moet dit voorzien. Ook daarom kon het rapport-Cnossen niet anders dan een politiek geëngageerd rapport worden. Had het rapport dat politieke engagement gemist, dan zou de geloofwaardigheid van Cnossen, als politicus, ter discussie zijn gekomen. Inhoudelijk en Schriftuurlijk gezien staat het rapport zwak. Het beoordelen van iemands homoseksuele leefwijze -acceptatie of afwijzing- in relatie tot zijn/haar overig functioneren, is een schijnmanoeuvre die in de Heilige Schrift pertinent geen steun vindt en die bij kandidaten terecht weerstand kan oproepen. Overigens kenmerkend en volledig in de geest van deze tijd, dat er geen principiële uitspraak van bovenaf komt.
D. Timmerman
Hofstede 69
3902 CJ Veenendaal
Verleidelijk
Het moet, op Bijbelse gronden, zichtbaar zijn wat je bent: een man of een vrouw, concludeert Sarina Brons-van der Wekken terecht in haar column ”Verleidelijk” (RD 9-5). Jammer dat er niets gezegd wordt over de baard. God heeft bij de schepping aan de man een baard toebedeeld. Niet met het oog op de kou of de warmte, want anders zou de vrouw ook baardgroei hebben. In de Bijbel hadden vrouw en man lang haar. In onze tijd zie je soms geen verschil tussen man en vrouw. Het enige verschil is dan een baard. Daaraan kun je met zekerheid zien dat het om een man gaat.
P. de Groot
Schoonenburgweg 17
2957 LB Nieuw-Lekkerland
Pasar malam
Mijn complimenten voor het mooie artikel over de Pasar Malam Besar in RD 24-5. Ik wil er één kanttekening bij plaatsen. In het artikel staat dat deze pasar meer is dan een bazaar en een eetfestijn. Verderop is sprake van „de eerste editie van de Haagse Besar” (1959). Hierdoor lijkt het alsof het woord ”besar” verwant is aan ”bazaar”. Dit is echter niet het geval. Het Maleise woord besar betekent: groot. Een pasar malam besar is een grote avondmarkt.
I. P. den Admirant-Vroom
Suzannaland 454
2591 JT Den Haag