Zomer pakt duur uit voor consument
Makkelijk geld uitgeven is er deze zomer waarschijnlijk niet bij. De consument wordt geconfronteerd met oplopende kosten voor vervoer, huisvesting en voeding. De dure olie is een belangrijke oorzaak.
Uit onderzoek van het economisch bureau van de Postbank blijkt dat Nederlanders de prijsstijgingen steeds meer beginnen te voelen. Volgens de bank, die via internetpolls continu de stemming peilt onder zijn klanten, klagen respondenten vooral over de prijsstijgingen in de supermarkt en bij de benzinepomp. „Een van de beste voorbeelden is natuurlijk de pomp”, aldus Postbankeconoom Marten van Garderen.Het consumentencollectief UnitedConsumers meldde gisteren dat de prijs voor een euro ongelood bij de pompen langs de grote snelwegen is opgelopen tot 1,65 euro per liter. Dit betekent 10 procent meer dan een jaar geleden.
Een einde aan de prijsstijgingen is niet in zicht. Oplopende olieprijzen vertalen zich met vertraging in hogere benzineprijzen. Donderdag piekte de prijs van een vat olie even boven de 135 dollar. Ter vergelijking: begin dit jaar werd voor het eerst de grens van 100 dollar overschreden.
Omdat de dollar de afgelopen weken redelijk stabiel is gebleven, zijn oliemaatschappijen nu sneller genoodzaakt prijsverhogingen voor benzine en diesel door te voeren. In de eerste maanden van dit jaar vielen de kosten nog mee omdat de waarde van de dollar ook daalde. Volgens UnitedConsumers bedroeg de verhoging van de benzine- en dieselprijs gisteren 2 cent. Vandaag zouden sommige maatschappijen hun prijzen met 3 cent per liter verhogen, aldus het collectief.
De fors opgelopen olieprijs heeft nog grotere gevolgen in de luchtvaart. Luchtvaartmaatschappijen moeten steeds meer betalen voor kerosine en verhalen dit op de passagiers. KLM bijvoorbeeld verhoogde onlangs de brandstoftoeslag voor een retourtje in Europa met 8 euro tot 70 euro en voor intercontinentale vluchten met 20 euro tot 216 euro. Een jaar geleden vroeg de luchtvaartmaatschappijen nog toeslagen van 50 euro (Europa) en 120 euro (buiten Europa).
Vanaf april 2007 zijn de toeslagen in de luchtvaart alleen maar opgelopen. KLM-topman Peter Hartman zei donderdag bij de presentatie van de jaarcijfers van moederbedrijf KLM-Air France dat zijn maatschappij nog meer geld zal moeten vragen als de olieprijs verder oploopt. Ook prijsvechters ontkomen daar volgens hem niet aan. „Vliegen is niet meer low budget”, aldus Hartman.
Nederlandse huishoudens geven in doorsnee ongeveer 11 procent van hun budget uit aan vervoer. Het grootste deel van het inkomen gaat op aan huisvesting, water en energie. Deze zaken worden komende zomer ook flink duurder. De prijzen van huurwoningen gaan bijvoorbeeld vanaf 1 juli met 1,6 procent omhoog. Voor energie (gas en elektriciteit) zijn huishoudens straks rond de 10 euro per maand meer kwijt, zo hebben de energieleveranciers Nuon, Essent en Eneco al laten weten.
Volgens het economisch bureau van de Postbank zal de consument, als die moet bezuinigen, vooral minder geld uitgeven aan vakanties en kleding. Cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) over de Nederlandse detailhandel wezen eerder deze week al op een dalende verkoop bij kledingwinkels. Volgende week zal uit nieuwe gegevens van het CBS over de consumptie van huishoudens moeten blijken of de Nederlander inderdaad zuiniger is geworden.