Funshoppen steeds populairder
Voor het plezier een dagje winkelen is de afgelopen jaren flink populairder geworden. Dat meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vandaag.
Volgens het CBS gingen Nederlanders vorig jaar 134 miljoen keer een dagje funshoppen, tegen 113 miljoen keer in 2002. Vooral in de herfst en in de winter is recreatief winkelen populair. Een derde van de winkeluitstapjes heeft plaats op zaterdag.„Vooral vrouwen winkelen graag voor hun plezier”, weet het CBS. „Van alle dagtochten van vrouwen is 20 procent hierop gericht. Bij mannen is dat 10 procent.”
In totaal spendeerden Nederlanders vorig jaar bijna 13 miljard euro aan recreatieve uitstapjes. Dat is een miljard euro meer dan in 2002, het vorige peilmoment van het CBS als het gaat om dagrecreatie.
Jongeren in de leeftijd van 15 tot 24 jaar trekken er het meest op uit, gemiddeld 74 keer in 2007. „Dat komt vooral doordat zij veel vaker dan ouderen een bar, café of andere uitgaansgelegenheid bezoeken”, verklaart het CBS. Nederlanders van 25 tot 45 jaar oud zijn met gemiddeld 51 uitstapjes per jaar het minst actief.