Citroën C5 biedt de juiste mix

Als Citroën een grote auto uitbrengt, zijn de verwachtingen van de liefhebbers hooggespannen. Waar de bestaande C5 door zijn vormgeving geen hoogvlieger was, maakt de tweede generatie meteen een onuitwisbare indruk. Hydropneumatische vering hoort er vanzelfsprekend bij, maar Citroën levert de nieuwkomer ook met een normaal onderstel. Tijd voor een kennismaking.

Tony Vos
16 May 2008 09:53Gewijzigd op 14 November 2020 05:51
De nieuwe C5 van Citroën heeft een krachtige uitstraling dankzij een mengelmoes van typische Citroëndetails en een haast Duits afwerkingsniveau. Foto’s Tony Vos
De nieuwe C5 van Citroën heeft een krachtige uitstraling dankzij een mengelmoes van typische Citroëndetails en een haast Duits afwerkingsniveau. Foto’s Tony Vos

De DS, CX en XM zijn stuk voor stuk grote modellen waarmee Citroën historie heeft geschreven. Alhoewel de huidige C6 de rol van vlaggenschip overnam, mag de nieuwe C5 qua formaat gerust met zijn roemruchte voorvaders vergeleken worden.De auto bezit een flinke lengte van 4,78 meter en een bijbehorend lange wielbasis van 2,82 meter. De vormgeving maakt meteen de tongen los; zo hoort dat ook bij een echte Citroën. Het front -met zijn ’gevleugelde’ koplampen en twee chromen strips met in het midden een fors logo- past keurig in de familie. Ook aan de belijning van de luchtinlaat in de bumper en de mistlampen hebben de ontwerpers veel aandacht besteed. Een typisch Citroënkenmerk aan de achterkant betreft de holle achterruit, destijds al toegepast op de CX en ook aanwezig bij de C6.

Het is opmerkelijk dat de C5 geen hatchback is, maar een onvervalste sedan met een normaal kofferdeksel. Dat Citroën niet gewend is om dit soort carrosserieversies te bouwen blijkt onder meer uit de grote scharnieren, die weliswaar keurig zijn afgedekt, maar wel flink wat ruimte in de kofferbak innemen. Overigens blijft er met een inhoud van 439 liter nog redelijk wat bergruimte over.

Om nog even op de algehele styling terug te komen: met name het profiel van deze Citroën heeft sterk Duitse trekjes. Het doet vooral aan Audi denken. In ieder geval straalt de C5 degelijkheid uit en dat is voor een Franse auto beslist nieuw.

Instructieboekje
Kwaliteit krijgt op dit moment bij alle Franse merken volop aandacht. Dit straalt ook het interieur van de C5 uit. De eerste indruk, als achter het stuur wordt plaatsnomen, is die van een luxueuze auto uit de topklasse. Dat komt door zowel het materiaalgebruik als de vormgeving. Het interieur is typisch Citroën. Dit begint al met het stuur, dat net als bij de C4 een vast middenkussen bevat. Daarop zijn talloze bedieningsknoppen te vinden, waarvan de functie zonder tussenkomst van het instructieboekje niet direct duidelijk is.

De drie dashboardklokken hebben in het midden allemaal een digitale display. De meest gebruikte uitlezing is die van de digitale snelheidsmeter, waardoor de functie van de traditionele wijzer wat overbodig wordt. Vanwege alle displays valt de brandstofmeter niet goed op. Tijdens de testweek wordt hij net op tijd ontdekt in de buitenrand van de linker dashboardklok.

Overigens kregen ook de automatische klimaatbeheersing met gescheiden temperatuurregeling en de boordcomputer in totaal drie displays. Dat lijkt toch wel een beetje te veel van het goede. Hoewel ze redelijk bij elkaar zitten, is het aantal knoppen in de C5 gewoon te groot.

Zitcomfort
De opbergruimte voorin krijgt niet meer dan een voldoende. Uiteraard is er sprake van een dashboardkastje, relatief ondiepe portierbakken en een vak onder de middenarmsteun. Daarin zit een uitklapbare bekerhouder, maar als die wordt gebruikt, verliest het vak zijn basisfunctie als opbergruimte.

De Citroën C5 scoort zeer hoog op het gebied van zitcomfort. De stoelen zijn fors van formaat en ondersteunen uitstekend. De rugleuning is breed en hoog, waardoor ook de schouders goed worden opgevangen. Plek is er volop. Ook achterin hebben passagiers niet te klagen over gebrek aan ruimte.

Citroën levert in de C5 een behoorlijke keuze aan motoren, zowel vier- als zescilinders op benzine en diesel. De 2 liter viercilinder benzine zal ongetwijfeld tot de verkooptoppers gaan behoren. De zestienklepper levert met 143 pk een keurig vermogen en valt op door zijn forse koppel van 200 Nm bij 4000 tr/min. Prima waarden, maar er moet dan ook 1496 kg aan voertuiggewicht op gang worden gebracht. Dit kan de motor overigens keurig aan. Hij haalt een top van 210 km/u en accelereert in 10,7 seconden naar de 100 km/u. De C5 manifesteert zich beslist niet als een rumoerige auto. De handgeschakelde vijfbak laat geen gaten vallen, waardoor het brandstofverbruik in de praktijk keurig in de richting komt van wat wordt beloofd: 1 op 11.

Veerkarakter
Wat betreft het onderstel is de C5 echt een verrassing. De Dynamique uitvoering bezit de zogenaamde stalen vering die qua opbouw veel met de Peugeot 407 gemeen heeft. Citroën toonde met de C4 Grand Picasso al aan dat dit type vering uitermate comfortabel kan zijn en die belofte wordt ook met de nieuwe C5 waargemaakt. Deinerig is het karakter beslist niet; het comfortniveau is van topklasse. De auto heeft bovendien flinke 17 inch wielen met banden van voldoende grootte die ook bijdragen aan het prettige veerkarakter. Alleen op korte oneffenheden die elkaar snel opvolgen komt met name de achteras wat stug over. Maar over het geheel genomen heeft de C5 een zeer plezierig onderstel voor comfortminnaars. Wie liever de Hydractive 3+, de hydropneumatische variant, wenst, hoeft daar overigens weinig extra voor te betalen.

De uitrusting van de Citroën C5 kan al vanaf de basisversie als royaal worden bestempeld. Zo zijn zeven airbags, cruisecontrol, boordcomputer, in twee richtingen verstelbaar stuur, elektrische ruiten voor en achter en automatische airco standaard. De Dynamique voegt daar onder meer lichtmetalen wielen, twee klimaatzones, uitklapbare middenarmsteun achter, radio met cd-speler en mistlampen aan toe. Met 29.490 euro blijft de 2.0i Dynamique onder een magische grens voor de zakelijke markt.

De auto krijgt het energielabel C. De prijslijst begint bij 26.290 euro voor de 1.8i in basisuitmonstering en de 2.0i Comfort met Hydractive 3+ kost 28.990 euro.

Citroën C5 2.0i 16v Dynamique

Waardering

  • binnenruimte, zitcomfort, afstemming onderstel
  • te veel knopjes en displays, opbergruimte, grote kofferbakscharnieren

Techniek

Cilinderinhoud: 1997 cc; maximumvermogen: 103 kW/143 pk bij 6000 tpm; maximumkoppel: 200 Nm bij 4000 tr/min; acceleratie 0- 100 km/u: 10,7 seconden; topsnelheid: 200 km/u.

Maten, gewicht en prijs

Lengte: 4779 mm; breedte: 1860 mm; hoogte: 1458 mm; wielbasis: 2815 mm; gewicht: 1496 kilogram; inhoud bagageruimte: 439 liter; brandstoftank: 71 liter; Citroën C5 2.0i 16v Dynamique: 29.490 euro.

Alternatieven

Ford Mondeo 2.0i 16V Ghia/Titanium: 28.975 euro

Fors bemeten zakenauto met een redelijk tijdloze, maar ook ietwat anonieme vormgeving. De binnenruimte is fors, de uitrusting als Ghia of Titanium royaal en door zijn uitstekende onderstel staat de Mondeo aan de top in het segment op het gebied van rijdynamiek.

Renault Laguna 2.0 16V Dynamique: 30.350 euro

Weinig opwindend uiterlijk, maar met een fraai ingericht en bijna rustgevend interieur. De uitrusting van de Dynamique is aardig compleet met onder meer een navigatiesysteem. Het onderstel zorgt voor voldoende comfort.

Volkswagen Passat 1.8 TSI Trendline: 30.650 euro

Nog steeds een ijzersterk aanbod in de zakenklasse met veel ruimte en een prachtig ingericht interieur. Veel fabrikanten spiegelen zich aan de Passat. Ondanks recent verlaagde prijzen is de Passat met vergelijkbaar uitrustingsniveau iets duurder. De 1.8 TSI turbomotor is een juweel.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer