Geen verpakkingstaks bij Dirk van den Broek
Supermarktformules Dirk van den Broek, Digros en Bas van der Heijden berekenen de verpakkingsbelasting niet door aan hun klanten. Dat maakte het moederbedrijf Dirk van den Broek woensdag bekend.
Sinds 1 mei staat op de kassabon dat het totaalbedrag „inclusief verpakkingsbelasting” is. Dit jaar moeten de producenten van verpakte (levens-)middelen in totaal 240 miljoen euro ophoesten aan verpakkingsbelasting. Bijna de helft daarvan gaat naar het Afvalfonds, dat onder meer de kosten financiert van gemeenten voor de inzameling van papier, karton, glas, metaal en kunststof.De fabrikanten verrekenen de hogere kosten met hun afnemers, waaronder supermarkten. Die berekenen op hun beurt de kosten door aan de consument.
Marktleider Albert Heijn was deze week de eerste die de prijzen wegens de nieuwe maatregel verhoogde. Producten zijn met ongeveer 1 procent gestegen in prijs.
Algemeen directeur Dirk van den Broek hekelt de onduidelijkheid bij sommige andere supermarkten. „Dan weer is er sprake van permanente prijsverlagingen, dan weer komt er vanwege de verpakkingsbelasting 1 procent bij. De consument kan er geen touw meer aan vastknopen.”
De supermarktketen is niet de enige die klaagt over de nieuwe maatregel. Directeur Gerrit Ravensberg van bloemenveiling FloraHolland noemde de verpakkingsbelasting een „typische vorm van zinloze regelgeving.” Tweede Kamerlid Ten Broeke (VVD) noemde de verpakkingsbelasting voor fabrikanten „van alle bizarre belastingverhogingen die dit kabinet heeft doorgevoerd de meest idiote.”