Lexus IS300 Sport Cross vooral asfalttijger
„De Lexus IS300 SportCross combineert een radicale styling met dynamische prestaties en de veelzijdigheid van een 5-deurs ontwerp. De meest luxueuze auto’s beloven alleen comfort. De SportCross voegt een extra element toe: plezier.” Lexus neemt in zijn brochure geen blad voor de mond om de kwaliteiten van zijn jongste aanwinst te benadrukken. Vol verwachting draaien we dan ook de sleutel van deze Japanner om.
De Lexus IS300 SportCross is zonder twijfel een bijzondere verschijning. De auto ziet er stoer en breed, maar vooral ook competent uit. De lage en brede neus alsmede de kloeke vijfspaaks lichtmetalen velgen spreken duidelijke taal: de IS300 SportCross is een auto om rekening mee te houden. De reacties op het uiterlijk van de Japanner zijn wisselend. Sommigen vinden de auto te extreem gestileerd. De meerderheid kan het Aziatische ontwerp evenwel waarderen. Minder positieve reacties zijn er voor de Aztek Gold metallic lakkleur waarin de testauto gespoten is. Deze kleur is speciaal aan de SportCross voorbehouden maar zal getuige de opmerkingen vanuit het publiek geenszins tot de hardloper in het assortiment gaan behoren.
De Lexus IS300 SportCross is vooralsnog een zeldzame verschijning. Tegelijk met het debuut van deze nieuwe carrosserievariant presenteerde Lexus voor het eerst de 3,0 liter zescilinder uit de GS300 in de IS-serie. Binnen afzienbare tijd zal ook de Lexus IS200 SportCross in het leveringsprogramma opduiken, maar tot die tijd is de auto enkel leverbaar met de topmotorisering onder de motorkap. En daar is afgezien van een stevige meerprijs maar weinig mis mee. Het aggregaat is goed voor een maximumvermogen van 157 kW/214 pk bij 5800 tpm en een maximumkoppel van 288 Nm bij 3800 tpm. De achterwielaangedreven Lexus weet aldus gemotoriseerd in 8,4 seconden vanuit stilstand een snelheid van 100 km/h neer te zetten en trakteert zijn inzittenden desgewenst op een topsnelheid van 230 km/h. De 1515 kilogram wegende Japanner beschikt derhalve over het vermogen om de grote massa met zijn brede achtersteven kennis te laten maken.
Indrukwekkend
De wijze waarop de machine zijn werk doet, is overigens indrukwekkend. De krachtbron loopt soepel en trillingsvrij rond. De geluidsproductie is beschaafd. Alleen een diepe en fraai klinkende brom komt het interieur binnen wanneer het gaspedaal wordt ingedrukt. De zespitter nodigt aanhoudend tot het aanspreken van zijn potentieel zonder daarbij nerveus te worden. Alleen het brandstofreservoir kolkt lekker vlot leeg onder dergelijke motorische inspanningen. Een gemiddeld verbruik van 1 op 8,4 is het resultaat.
Het is opvallend dat de IS300 SportCross standaard voorzien is van een automatische vijftraps transmissie. Het mechaniek wisselt zijdezacht van verzet en het stuurwiel is voor de gelegenheid zelfs voorzien van toetsen teneinde handmatig te kunnen schakelen, maar het blijft gezien de sportieve aspiraties een wonderlijke situatie. Waarom is de IS300 niet gewoon leverbaar met de puik schakelende handbediende zesbak uit de IS200? Een handbak past immers stukken beter bij het karakter van de SportCross. De auto is immers zeer stevig geveerd en toont zich bijzonder communicatief. Dat geldt uiteraard ook voor de minder leuke dingen. Korte oneffenheden worden duidelijk doorgegeven en de auto voelt zich duidelijk het prettigst op glad gewreven asfaltwegen.
Droom
De Lexus stuurt als een droom. Lekker direct en met veel gevoel. De koets is erg stijf en de auto helt in bochten niet of nauwelijks over zodat de snelle Japanner met recht een smakelijke auto is om over een uitdagend en vooral bochtig traject te sturen. Het venijn zit echter in de staart. De achterwielaangedreven IS300 SportCross heeft de neiging om de achterzijde te laten uitbreken. Die overstuurreactie is eenvoudig te corrigeren, maar steekt zeker in de natte en herfstige dagen voor het mooi net even te snel de kop op. Ervaren automobilisten zullen dit weggedrag als vermakelijk -want simpel te corrigeren- ervaren maar wie er niet op bedacht is, zal behoorlijk schrikken. Standaard is de auto voorzien van Traction Control, maar die geeft geen definitieve garantie.
De werkplek van de Lexus IS300 SportCross is in orde. Voorin staan lekker stevige en goed gevormde stoelen die bovendien elektrisch verstelbaar zijn. Het dashboard steekt goed in elkaar, maar oogt wat chaotisch. Te veel knoppen en glimmertjes verschaffen de auto van binnen een ietwat goedkoop aanzien. Dat neemt niet weg dat het geheel prima functioneert en dat een paar kleine ergonomische missertjes dat beeld niet verstoren. Voorin is er meer dan voldoende ruimte voor hoofd en onderdanen maar achterin is dat anders. De bank heeft een lekker lage zitting waardoor je als volwassene met je kruin het plafond niet raakt, maar met de benen is dat anders. De knieën botsen tegen de voorstoel en door de lage zit is er nauwelijks ondersteuning van de bovenbenen. De bagageruimte meet 365 liter en kan met het neerklappen van de achterbank uitgebreid worden tot 1010 liter. Dat is niet bijster veel waarmee Lexus’ positionering als alternatief voor een 5-deursontwerp nog helemaal zo gek niet is.
Verschil
Een ander minpunt is de overzichtelijkheid van de SportCross. Parkeersensoren in de achterbumper zijn niet leverbaar en voor de Lexus IS300 SportCross is dat meer helaas dan voor veel anderen.
Lexus heeft voor de IS300 Sedan Sport een aanschafprijs van 48.450 euro gecalculeerd terwijl de IS300 SportCross pas vanaf 50.750 euro in andere handen overgaat. Dat is veel geld, zeker wanneer je bedenkt dat een standaard IS200 vanaf 33.250 euro in de prijslijst staat. De iets minder royaal uitgeruste IS 200 Business is er overigens vanaf 30.500 euro. De IS 200 Sport Sedan wordt voor 34.750 euro de showroom uitgereden, zodat er nog altijd een verschil van 13.700 euro te overbruggen is. Lexus steekt dat bedrag in meer vermogen en de genoemde automatische transmissie, xenon verlichting, vehicle stability control en zelfdimmende spiegels. Al met al verlangt Lexus een meerprijs van 10.000 euro voor zo’n 60 pk extra motorvermogen. Dat is veel geld, erg veel geld. Voor een erg fijne auto trouwens.