Superunie en AH zien marktaandeel groeien
Inkooporganisatie Superunie en supermarktketen Albert Heijn hebben het afgelopen jaar hun marktaandelen zien groeien. De supermarktconcerns Schuitema (C1000) en Super de Boer (voorheen Laurus) leverden in.
Dat blijkt uit gegevens van marktonderzoeker Nielsen waar vakblad FoodPersonality over bericht.Het marktaandeel van Albert Heijn steeg het afgelopen jaar van 27,5 procent in 2006 tot 29,5 procent. Inkooporganisatie Superunie had in 2007 als geheel een marktaandeel van 30 procent tegen 26,7 procent een jaar eerder. Superunie vertegenwoordigt onder meer vijftien winkelformules waaronder Jumbo, Nettorama en Dekamarkt.
Schuitema, dat tot voor kort een dochteronderneming van Ahold was, leverde 0,2 procentpunt in en kwam uit op een marktaandeel van 14,3 procent. Supermarktconcern Laurus, dat per 1 januari Super de Boer is gaan heten, daalde van 11,9 naar 7,3 procent. Het bedrijf exploiteert alleen nog de gelijknamige winkelformule.
De Duitse supermarktketens ALDI en Lidl geven geen scangegevens af, maar FoodPersonality heeft berekend dat zij afgelopen jaar marktaandelen hadden van respectievelijk 8,9 procent en 4 procent tegen 9,6 procent en 3,9 procent een jaar eerder. Koop-Consult sluit de rij met 4,4 procent, gelijk aan 2006.
De verdeling van de marktaandelen zal dit jaar weer anders zijn door de recente verkoop van het belang in Schuitema door Ahold aan investeerder CVC. Ahold, het moederconcern van Albert Heijn, krijgt behalve een geldbedrag 58 voormalige C1000-winkels in handen. Bovendien zijn er in de markt geruchten over een nieuwe overnameslag waarbij Super de Boer en Schuitema overnemen of overgenomen worden.
Schuitema heeft in het eerste kwartaal van dit jaar een hogere omzet behaald dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat maakte het concern gisteren bekend in een tussentijds handelsbericht. De omzet kwam 3,3 procent hoger uit op 1,03 miljard euro. De detailhandelsomzet van de C1000-keten was 1,27 miljard euro, 2,8 procent hoger dan een jaar eerder. Aan het eind van het eerste kwartaal bedroeg het aantal C1000-winkels 439, een daling van dertien vergeleken met hetzelfde kwartaal vorig jaar. Schuitema maakt zijn volledige financiële resultaten volgende week donderdag bekend.