Autoverkopen Europa nog altijd in de min
In West-Europa zijn dit jaar 3,7 procent minder auto’s verkocht dan in de eerste negen maanden van 2001. Italië zit op een dieptepunt met een daling van 10,7 procent. Denemarken spant de kroon met een plus van 15,9 procent.
Dat blijkt uit cijfers die de brancheorganisatie van importeurs, de RAI Vereniging, dinsdag heeft gepubliceerd. Nederland behoort met een resultaat van -6,8 procent tot de gemiddelde verliezers, hoewel het opmerkelijk is dat in onze directe buurlanden de verliezen bleven steken op -1,9 procent in België en -2,6 procent in Duitsland.
Overigens is er ook een lichtpuntje. De verliezen over het gehele jaar zijn misschien aanzienlijk, in de maand september werden 0,9 procent méér auto’s verkocht dan in september 2001.
Zelfs in Italië zijn er weer blijde gezichten. Daar nam de verkoop vergeleken tussen september 2001 en 2002 toe met 3,4 procent. Die trend is in vrijwel geheel Europa waarneembaar. Wellicht komt er in de laatste maanden nog een kentering in de autoverkopen, zodat alles nog op zijn pootjes terechtkomt.
Uit de statistieken blijkt Mini de hoogste groei te bereiken. De levering van BMW’s kleinste was vorig jaar namelijk net op gang gekomen. De cijfers van de totale BMW Group laten in elk geval een plus zien van 19,5 procent.
Een andere opvallende groeier is Jaguar (+36,4) waar het X-type voor successen zorgt. Ook bij Honda (+16,2 procent) Toyota en Lexus (+14,0 procent) en Smart (+10,0 procent) is er weinig reden tot klagen.