Stabiele verkoopprijs van navigatiesystemen
De verkoopprijzen van autonavigatiesystemen zijn zich aan het stabiliseren. Dat zei bestuursvoorzitter Harold Goddijn van TomTom dinsdag tijdens een presentatie in Amsterdam.
TomTom zag zijn inkomsten de afgelopen maanden afnemen als gevolg van prijsdalingen.Het bedrijf, dat de afgelopen jaren spectaculair groeide, moest in het eerste kwartaal voor het eerst sinds het in 2005 naar de beurs ging een omzetdaling op jaarbasis melden. De introductie van twee nieuwe modellen moet helpen de prijsdalingen tot staan te brengen.
De nieuwe apparaten maken gebruik van een andere manier om voor automobilisten de snelste route naar hun bestemming te berekenen. Daarbij wordt niet, zoals tot dusver gebruikelijk, uitgegaan van de maximumsnelheden die onderweg gelden, maar van de gemiddelde snelheden die automobilisten daadwerkelijk halen.
De nieuwe technologie corrigeert bijvoorbeeld het effect van stoplichten en verkeersdrempels. Daarbij maakt TomTom, net als bij zijn verkeersinformatiedienst HD Traffic, gebruik van gegevens van mobiele telefoons die het van Vodafone krijgt. Ook gebruikt het bedrijf gegevens die het ontvangt van TomTomgebruikers.
TomTom gaat ervan uit dat klanten bereid zijn meer te betalen als het bedrijf een makkelijker te bedienen apparaat aanbiedt in combinatie met recente verkeersinformatie, betere kaarten en een betere routeplanning. Ook denkt het bedrijf zo meer mensen te overtuigen van het nut van zijn apparaten. „Naarmate apparaten meer weten, willen meer mensen ze hebben”, aldus operationeel directeur Alexander Ribbink.
Nu hangt in een op de vijf auto’s in Europa een navigatiekastje. Dat zal volgens Ribbink de komende jaren groeien naar 30 procent. „En ik denk niet dat ik gek ben als ik zeg dat de penetratie gemakkelijk naar 50 procent kan. En als het product goed en goedkoop is, waarom zou het dan niet in elke auto kunnen zitten?”
De Finse mobieltjesmaker Nokia doet een serieuze poging een deel van de markt te veroveren. Hij wil zelfs 8 miljard euro neertellen om de Amerikaanse producent van digitale kaarten Navteq over te nemen. Navteq is de belangrijkste concurrent van Tele Atlas, waarop TomTom een overnamebod van bijna 3 miljard euro heeft uitgebracht.
Ribbink gelooft overigens niet dat navigatie op mobiele telefoons een bedreiging zal vormen voor zijn eigen apparaten, die alleen kunnen navigeren. „Wij doen daar marktonderzoek naar en we hebben grote moeite om mensen te vinden die met hun mobiele telefoon navigeren”, aldus Ribbink. „Het is een markt van de hoop waar veel borreltafelfilosofieën over de ronde doen, maar waarin geen geld omgaat.”
TomTom ziet ook weinig bedreiging van kleinere spelers op de navigatiemarkt. Velen daarvan zullen het veld moeten ruimen, verwacht commercieel directeur Corinne Vigreux. „Bedrijven die leveren tegen lage prijzen kunnen niet de investeringen opbrengen die nodig zijn om hun producten te verbeteren.”