Economie

Horeca beoordeelt klant als „krenterig”

Bezoekers van horecagelegenheden geven steeds minder fooi. Dat bleek maandag uit een onderzoek van het Bierblad, een magazine van Heineken voor horecaondernemers.

ANP
29 April 2008 11:45Gewijzigd op 14 November 2020 05:47

In cafés vindt bijna de helft (48 procent) van het personeel dat gasten steeds gieriger worden als het om een financiële attentie gaat. In restaurants is dit met 45 procent nauwelijks minder. Een jaar eerder was dit nog respectievelijk 34 en 23 procent. „De cijfers van dit jaar lijken in overeenstemming met de trend dat horecagasten steeds krenteriger, kritischer en kwaliteitsbewuster worden.”Volgens Wim Koel, manager bij Heineken Brouwerijen, hangt de afname van de fooi voor een deel samen met de hoogte van de prijzen. Hoe hoger die zijn, hoe minder men bereid is een extratje te geven. „Je moet wel erg over-performen om dan nog een flinke fooi te krijgen. Die rek is er wel uit”, zegt hij in het Bierblad.

Horecamedewerkers klagen niet alleen over de tips, maar ook over het gedrag van de klant. Bijna twee derde zegt wel eens onbeschoft of agressief te worden bejegend. Ongeduld, arrogantie, autoritaire behandeling en grof taalgebruik van de klant zijn de belangrijkste ergernissen.

Uit de enquête blijkt dat veel ondernemers steeds moeilijker aan goed personeel kunnen komen. Vaak worden nieuwe werknemers geworven via het netwerk van de ondernemer of via personeel dat er al werkt.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer