Consument

In de bak om een AA-foto

Het zijn hoogtijdagen voor liefhebbers van nummerplaten. Wanneer dient het eerste nieuwe kenteken zich aan? De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) hult zich in stilzwijgen. „September”, vermoedt verzamelaar Bart Bartholomeus. „Een bijzonder moment, want sinds 1951 bestaat het nummerbord van personenwagens uit drie groepjes van twee tekens. En dat verandert binnenkort.”

25 April 2008 15:48Gewijzigd op 14 November 2020 05:47
Bart Bartholomeus geldt als een autoriteit op nummerplatengebied. Foto Sjaak Verboom
Bart Bartholomeus geldt als een autoriteit op nummerplatengebied. Foto Sjaak Verboom

Niets in en om zijn woning in het Limburgse Limbricht wijst op de verzamelwoede van Bart Bartholomeus. Nergens valt een van de circa 1500 aanwezige nummerplaten te bekennen. „Ze staan op een slaapkamer in twaalf kratten. Ach, ik hoef mijn familie en vrienden toch niet met mijn hobby lastig te vallen? Misschien dat een topper nog ergens een plek aan de muur krijgt, maar daar blijft het dan ook bij.”Zijn bescheidenheid ten spijt, Bartholomeus geldt als een autoriteit op nummerplatengebied. Niet in de laatste plaats vanwege zijn site www.nummerplaat.com, die sinds 2001 in de lucht is en dagelijks circa 450 bezoekers trekt. Naast informatie over de verschillende soorten nummerborden biedt de website onder meer nieuwsfeiten en -berichten over kentekens en staat het bezoekers vrij vragen te stellen.

Hoofdbureau
De Limburger bekent eind jaren tachtig met het nummerplatenvirus te zijn besmet. „Ik kreeg van mijn vader wat oude nummerborden. Een nichtje gaf me twee Amerikaanse platen, terwijl een tante kort daarop een paar Belgische kentekens meebracht. Op mijn veertiende zag ik bij een garage een wagen met een Canadees nummerbord staan. Ik stopte een briefje achter de ruitenwisser waarop ik mijn interesse voor het kenteken kenbaar maakte en ontving zomaar vijf Canadese nummerplaten.”

Het hek was van de dam. Bartholomeus stuurde brieven naar Nederlandse ambassades. Waar die ontbraken, belandde een schrijven op het hoofdbureau van politie in de hoofdstad van het desbetreffende land. „Een mooie periode. Internet en e-mail bestonden nog niet. Via een brief probeerde ik contact met wildvreemde mensen te leggen en hun vertrouwen te winnen. Ze konden zich immers afvragen wat ik met de kentekens wilde. Meestal kreeg ik antwoord. In het begin vond ik alles prachtig en verzamelde in het wilde weg, totdat ik zo’n 1300 platen uit circa 70 landen bezat. Allemaal legaal verkregen. Ik realiseerde me toen dat ik nooit exemplaren uit alle staten zou kunnen bemachtigen en besloot mijn verzamelwoede richting te geven.”

Vragen
De keus viel op Nederland. Inmiddels is zo’n 30 procent van de circa 1500 kentekenplaten uit eigen land afkomstig. „Dat klinkt gewoontjes, maar is het niet. Hoe dichter bij huis, hoe leuker. Er zijn bijzonderheden die weinig mensen opvallen en toch intrigeren.”

Bartholomeus probeert van elke sidecode -ofwel letter-cijfercombinatie- een exemplaar uit de verschillende categorieën te bemachtigen. „Ik zoek naar kentekenborden van onder meer personenauto’s, vrachtwagens, taxi’s, oldtimers, motoren en legervoertuigen.”

De Limburger vist een plaat uit de krat met nummerborden die voor de gelegenheid in de woonkamer staat, de MC-00-01. „Vroeger hadden militaire colonnes een eigen kenteken. Het aardige van militaire kentekens is dat ze niet bij de RDW geregistreerd staan. Vragen hierover moet je veelal zelf oplossen. Zo kregen voertuigen van de NAVO-basis in deze regio vroeger een plaat met de aanduiding AFC, de afkorting van Allied Forces Central Europe. De regiocommandant reed rond in een auto met de letters RC van ”region commander”.”

Harde kern
De Limburger doet redelijk nuchter over zijn passie. „Waarom nummerborden? Moeilijke vraag. Het is een makkelijke hobby. Je hoeft kentekenplaten geen eten en drinken te geven en ze nemen weinig ruimte in. En misschien vond ik zoiets als postzegels sparen te gewoontjes. Wereldwijd verzamelen tienduizenden mensen kentekenplaten, maar Nederland telt weinig serieuze verzamelaars. De landelijke vereniging De Nummerplaat heeft 110 leden, van wie er zo’n 40 de harde kern vormen.”

Wat Bartholomeus vooral intrigeert, is het verhaal achter een kenteken en van de bijbehorende organisatie. „Niet voor niets vormen diplomatieke kentekens en die van het Koninklijk Huis speerpunten in mijn verzameling. Met name rond de AA-nummerborden van het Koninklijk Huis hangt een waas van geheimzinnigheid. Waarom is de AA-9 bijvoorbeeld vervangen door de AA-09? Inmiddels heb ik kunnen achterhalen dat hier zeer waarschijnlijk de hand van de stalmeester achter zit.”

Nummerborden van het Koninklijk Huis liggen niet voor het oprapen. De Limburger richt zich daarom vooral op het fotograferen van zo veel mogelijk koninklijke voertuigen. „Tijdens koninklijke bruiloften en begrafenissen houd ik me -in tegenstelling tot het grote publiek- bij de geparkeerde auto’s op. Als ik op een dag drie kentekens aan mijn fotoverzameling kan toevoegen, ben ik een gelukkig mens.”

Tijdens de huwelijksplechtigheid van prins Floris en prinses Aimée in 2005 in Naarden ging het even mis. „Ik schoot driftig plaatjes, met toestemming van een agent en een lid van de koninklijke dienst. Toen deze mensen niet meer in de buurt waren, grepen drie heren in een lange jas en met een microfoontje in het oor mij in de kraag. Met een arrestantenbusje werd ik afgevoerd en vervolgens in de cel gezet. Een hulpofficier van justitie liet mij gelukkig zo snel mogelijk weer op straat zetten, omdat er niets mis was met mijn bezigheid.”

www.nummerplaat.com, www.de-nummerplaat.nl en www.rdw.nl.

Kentekenkoorts
De koorts rond de komst van een nieuw kenteken waart al geruime tijd rond in Nederland. „In 2006 werd bekend wat er zou gaan gebeuren. De huidige sidecode -de aanduiding voor een letter-cijfercombinatie van nummerborden, momenteel twee cijfers, twee letters en twee letters- wordt vervangen door twee cijfers, drie letters en één cijfer. Het eerste kenteken zal denk ik 00-GBB-1 of 01-GBB-1 luiden. Dat we met de letter G starten, vormt geen verrassing. De A wordt alleen voor het Koninklijk Huis gebruikt, de B is gereserveerd voor zware vrachtwagens, de C voor het corps diplomatique en D, E en F voor brom- en snorfietsen.”

Wanneer het eerste nieuwe kenteken voor een personenauto wordt afgegeven, is duister. „De RDW wil het niet zeggen, omdat hij denkt dat consumenten dan wachten met de aanschaf van een nieuwe auto. Dit gebeurt overigens nu al. Sommige mensen kopen een auto en vragen de dealer die aanwinst pas op kenteken te zetten als de nieuwe platen arriveren. Zoiets zit tussen de oren. Een auto met 00-GBB-1 lijkt nieuwer dan het broertje met bijvoorbeeld 99-ZZ-TB, terwijl er slechts een leeftijdsverschil van een dag tussen kan zitten. Een kenteken zegt vooral iets over het tijdstip waarop een voertuig in Nederland is toegelaten.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer