Dit najaar eerste duurzame schol uit Noordzee
Ruim tien jaar na de introductie van het MSC-label, zijn nu ook in Nederland de duurzame vis en visserij in opmars. Nederland liep achter, maar begint het nu aardig te doen, aldus Camiel Derichs van de MSC.
Hij verwijst naar de plannen om in navolging van de haring ook de vangst van schol, makreel en garnalen verder te verduurzamen. Derichs werkt in Den Haag, waar de Marine Stewardship Council (MSC) in juni een vestiging opende voor Nederland en Noordwest-Europa. „Iedereen in de visserij, vissers en verwerkers van vis, weet nu wat MSC is. Nu moet het nog bekender worden bij de consument.”Het nut van het keurmerk voor duurzame visserij is voor hem duidelijk. „Unilever en het Wereld Natuur Fonds (WNF) begonnen er in 1996 mee, omdat er ook toen al problemen waren met de aanlevering van vis. We zijn alleen maar meer vis gaan eten en die problemen zijn nog steeds niet opgelost. Volgens de Verenigde Naties is 70 procent van de soorten overbevist en nemen de visbestanden alleen maar af. Die trend moet worden gekeerd.”
Overbevissing is na klimaatverandering volgens Derichs wereldwijd het belangrijkste probleem dat nog niet is opgelost. „Niemand ziet het, want het gebeurt onder water. Wij proberen met MSC een heel concrete bijdrage te leveren. En ja, we hebben een beetje wind mee na alle aandacht voor het klimaat die Al Gore ontketende met zijn film en de aandacht voor duurzaamheid.”
Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) wil vanaf 2011 alleen nog duurzame vis verkopen in de supermarkten. „Wij willen dat alle wildgevangen vis gecertificeerd wordt. Maar dan is er nog veel te doen”, aldus de MSC-man.
Dit najaar wordt de eerste 800 ton duurzaam gevangen Noordzeeschol verwacht. Als eerste platviskotter in Europa probeert de PD 147 van schipper De Boer uit Urk een MSC-keurmerk te krijgen.
De PD 147 gaat vissen op een manier die zorgt voor minder bijvangst in de netten terwijl tegelijk het leven op de zeebodem wordt ontzien. Het sleepnet van de te gebruiken zogeheten twinrig heeft grotere mazen die voorkomen dat te jonge vis naar boven worden gehaald. Om de bijvangst nog verder te beperken, komen er ook ontsnappingspanelen. Ook brengt de PD 147 de schol voortaan twee keer per week aan wal.
De aanvraag voor het zogeheten Marine Stewardship Council (MSC)-keurmerk voor de PD 147 moet nog worden goedgekeurd. Vertrouwend op een goede afloop kondigde Baarssen, de grootste platvisverwerker in Nederland, vandaag tijdens de European Seafood Exposition in Brussel aan dat hij de duurzame schol gaat verwerken.