Binnenland

Rapport: Ov Amsterdam op instorten

In Amsterdam dreigt een „catastrofale ineenstorting” van het openbaar vervoer. De status van het onderhoud aan metro en tram door gemeentevervoerbedrijf GVB is volstrekt onduidelijk. Dat meldde Het Parool zaterdag naar aanleiding van een conceptrapport dat in handen is van de krant.

ANP
14 April 2008 10:21Gewijzigd op 14 November 2020 05:44
De status van het onderhoud aan metro en tram door gemeentevervoerbedrijf GVB is volstrekt onduidelijk. Foto ANP
De status van het onderhoud aan metro en tram door gemeentevervoerbedrijf GVB is volstrekt onduidelijk. Foto ANP

Het rapport is geschreven in opdracht van de Stadsregio Amsterdam. Volgens een woordvoerder van de gemeente Amsterdam gaat het om een conceptrapport waarin „de puntjes nog op de i moeten worden gezet.” Gemeente en stadsregio zouden nog naar het rapport moeten kijken.„Er is een zeer reëel risico dat de langetermijnconditie van het railnetwerk in Amsterdam sterk achteruitgaat”, schrijven de consultants die het rapport schreven volgens Het Parool.

Reizigersvereniging Rover waarschuwde vorige week ook al voor slecht onderhoud van het Amsterdamse openbaar vervoer, nadat dinsdag bij het Centraal Station een metro ontspoorde. Rover wilde zaterdag niet reageren op het rapport. De organisatie wil het stuk eerst zelf inzien.

Het GVB bestrijdt dat het bedrijf niet in staat zou zijn het benodigde onderhoud van metro en tram goed te doen. In 2005 stelde het gemeentebestuur volgens de vervoerder vast dat sinds 2001, toen er een duidelijke rolverdeling is gemaakt in opdrachtgever (gemeente) en opdrachtnemer (GVB), er een sterke vooruitgang is geboekt in het beheer en onderhoud van de infrastructuur.

De conditie van de rails wordt volgens het GVB op peil gehouden in een meerjarenonderhoudsprogramma. Dit programma is contractueel vastgesteld en controleerbaar voor de opdrachtgever aan de hand van benoemde kritische indicatoren. Daarnaast is de langetermijnconditie van de rails geregeld in een meerjarenvervangingsprogramma. Ten aanzien van beide programma’s stelt het GVB vast dat deze conform contract worden uitgevoerd.

Het GVB betreurt het dat het aan de onderzoekers niet heeft kunnen aantonen dat het bedrijf wel degelijk over het vermogen beschikt om de rails effectief te onderhouden voor de lange termijn.

Ook volgens wethouder Herrema (Vervoer) is het niet zo dat het onderhoud op dit moment achterblijft. „Er stond alleen te weinig op papier over het onderhoud op lange termijn. Dat was juist de aanleiding voor het rapport.”

Omdat het GVB een tijdelijke concessie heeft, bestaat het risico dat het bedrijf niet genoeg oog heeft voor het onderhoud op lange termijn, aldus Herrema. De gemeente wordt daarom nu verantwoordelijk voor het langetermijnonderhoud, terwijl het GVB verantwoordelijk blijft voor het dagelijkse beheer van metro, tram en bus.

Herrema: „Het beheer komt meer bij de gemeente te liggen. We gaan een systeem opbouwen om het onderhoud op langere termijn te garanderen. Dat is een van de aanbevelingen uit het rapport.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer