Volvo presenteert schone vuilniswagen
Rokende en ronkende vuilniswagens in de straat zijn over enkele jaren passé. Althans, als het aan Volvo ligt. Gisteren presenteerde de Zweedse vrachtwagenfabrikant in Götenborg ’s werelds eerste hybride vuilniswagen.
De zogeheten Volvo FE Hybrid beschikt over zowel een diesel- als een elektromotor en bespaart 20 tot 30 procent brandstof. Daarnaast is het voertuig bijna geruisloos als alleen de elektromotor actief is. Twee exemplaren zullen de komende maanden bij wijze van laatste proef het vuil ophalen in de Zweedse stad om onder meer de duurzaamheid van het accupakket te testen.Eind volgend jaar wil Volvo de Hybrid in productie nemen. Of de schone vuilniswagen ook naar Nederland komt, kon de importeur nog niet zeggen.
Omdat het om een parallelhybride gaat, kunnen beide motoren onafhankelijk van elkaar draaien. Tot 20 kilometer per uur rijdt de vuilniswagen alleen op de elektromotor, daarboven wordt de diesel ingeschakeld. De energie die tijdens het remmen vrijkomt, wordt via een generator opgeslagen in de accu’s om tijdens acceleratie weer gebruikt te kunnen worden.
Behalve op een schonere aandrijving zet Volvo in op een stille wagen. Daarvoor is een plug-inaccupakket gemonteerd. Daarmee wordt het ophijsen van kliko’s en containers en het samenpersen van vuil aangestuurd. Bij een normale truck is daar een stationair draaiende dieselmotor voor nodig. Het plug-insysteem is geluidsarm. De batterijen kunnen binnen acht uur worden opgeladen.
De interesse vanuit Nederland is groot. Van Gansewinkel -de op twee na grootste inzamelaar en verwerker van afvalstoffen- staat open voor een test met de nieuwe Volvo, zo liet een woordvoerder donderdag weten. Ook de gemeente Rotterdam is positief en wil graag investeren in de vrachtwagen om de uitstoot van CO2 in de binnenstad te verminderen. Tot eind 2009 zullen gemeenten het echter nog met traditionele vuilniswagens moeten doen.