Binnenland

Telefoonhulpdienst groeit nog steeds

Vijftig jaar geleden werd de eerste telefonische hulpdienst in Rotterdam opgericht. Inmiddels zitten ze door heel het land en groeit het aantal telefoongesprekken per jaar nog steeds.

ANP
10 April 2008 07:46Gewijzigd op 14 November 2020 05:43

Vorig jaar namen ongeveer 230.000 mensen contact met een hulpdienst op. Het jubileum wordt zaterdag in Amersfoort met een symposium gevierd. Koningin Beatrix is erbij.Politici en beleidsmakers zijn doorgaans blij op de telefonische hulpdiensten. Ze voorzien in een grote behoefte, zijn voor iedereen gemakkelijk te bereiken en kosten relatief weinig geld, omdat ze worden gerund door vrijwilligers. Misschien dat de telefonische hulpdiensten daarom al zo lang bestaan, in alle provincies van Nederland.

Zeven dagen per week, dag en nacht, kunnen mensen met problemen bij de vrijwilligers terecht. Volgens Hilde Lemaire van de dienst in Rotterdam zijn dat vaak mensen die zelf in hun leven problemen hebben gehad en die graag anderen op weg helpen. Ze krijgen scholing om bellers zo goed mogelijk te woord te kunnen staan.

„We zitten tussen een cafégesprek en therapie in”, zegt Lemaire. „We zijn een soort moderne biechtstoel of een psychologische EHBO-post. Sommige mensen kiezen voor ons omdat ze geen professionele hulp willen. Anderen besluiten juist na contact met ons toch maar bij andere hulpverleners aan te kloppen voor verdere hulp.”

Mensen bellen vooral om over hun eenzaamheid te praten of omdat ze zijn vastgelopen in relaties of baan. Tegenwoordig maken ze ook steeds vaker gebruik van e-mail en chatprogramma’s.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer