Economie

Dit is een spannende week voor Alitalia

De nieuwe week staat voor Alitalia in het teken van bestuursvergaderingen, gesprekken met vakbonden en naderende verkiezingen.

ANP
7 April 2008 09:50Gewijzigd op 14 November 2020 05:42

De grote vraag is of het in doodsnood verkerende Italiaanse luchtvaartconcern alsnog in handen gaat vallen van Air France-KLM, of dat het bescherming tegen schuldeisers zal moeten vragen.De leiders van de Italiaanse vakbonden willen weer terug om tafel om met Air France-KLM te praten over een overname van Alitalia. Ze willen een faillissement van de Italiaanse luchtvaartmaatschappij voorkomen, maar waarschuwden zondag dat een mogelijke overeenkomst tijd kost.

Air France-KLM beëindigde afgelopen week de gesprekken toen de vakorganisaties te hoge eisen stelden aan de werkgelegenheid. Sindsdien zijn betrokken partijen in Italië in rep en roer. Alitalia dreigt failliet te gaan als niet snel een reddingsplan in elkaar wordt gezet.

De regering, die liet weten graag te zien dat Air France-KLM terugkeert aan de onderhandelingstafel, praatte vrijdag naar verluidt met de vakbonden over de situatie. Zaterdag drong de Italiaanse minister van Economie, Tommaso Padoa-Schioppa, er bij de vakbonden op aan om binnen twee dagen een minder harde houding aan te nemen tegenover Air France-KLM.

Gisteren hebben vakbondsleiders gezegd wel weer te willen onderhandelen, maar zij verwezen het ultimatum van twee dagen van de regering naar de prullenbak. Raffaele Bonanni, leider van de vakbond Cisl, liet doorschemeren dat een overeenkomst met de Frans-Nederlandse maatschappij mogelijk is. Volgens hem laten de vakbonden zich echter niet door de regering onder druk zetten overhaast een akkoord te sluiten.

Het bestuur van Air France-KLM zou maandag bijeenkomen. De Italiaanse regering heeft verklaard te hopen dat Air France-KLM de overname van Alitalia niet helemaal zou afschieten. Volgens de regering is het overnameplan de beste kans op overleving van de Italiaanse maatschappij.

Het bestuur van Alitalia beslist morgen of het bescherming tegen schuldeisers gaat vragen. De luchtvaartmaatschappij verliest ongeveer 1 miljoen euro per dag en heeft eerder gezegd uiterlijk halverwege dit jaar een geldinjectie nodig te hebben om te kunnen blijven vliegen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer