Consument

Nieuwe collectie online!

Winkel in, winkel uit. Passen in te kleine hokjes. Brullende peuters in buggy’s. Met kinderen op kledingjacht gaan is vaak helemaal niet handig. Geen wonder dat steeds meer kindergoed via internet bij de consument belandt. Om precies te zijn: 7,7 procent van het bedrag dat vorig jaar aan kinderkleding werd uitgegeven, kwam bij webwinkels terecht. Met dank aan de verleidende nieuwsbrieven die de internetbedrijven rondsturen. „De nieuwe collectie staat online!”

Gisette van Dalen-Heemskerk
4 April 2008 11:06Gewijzigd op 14 November 2020 05:42
Beertje Pasterkamp: „Mijn kinderen staan niet te springen om te gaan winkelen. Dit is een handige oplossing.” Foto RD
Beertje Pasterkamp: „Mijn kinderen staan niet te springen om te gaan winkelen. Dit is een handige oplossing.” Foto RD

Het aandeel kinderkleding dat jaarlijks via webwinkels wordt verkocht stijgt. In de periode februari 2007 tot en met januari 2008 was dat 7,7 procent. Hoeveel het verschilt met het jaar daarvoor kan Sandra Wolters door een wijziging in de meetmethodiek niet precies zeggen. Duidelijk is volgens haar wel dat het percentage van 2007 aanzienlijk hoger ligt dan het jaar daarvoor. En ook dit jaar zal die groei toenemen, is haar verwachting.Claudia Bruil, eigenares van kleertjes.com, kan dit beamen. Het achterliggende kwartaal draaide haar bedrijf opnieuw boven verwachting. Ze mikte op een groei van 60 procent. In de maanden januari tot en met maart hadden de werknemers van kleertjes.com het echter bijna drie keer zo druk als in de vergelijkbare maanden van vorig jaar. „Iedere keer denk ik dat de groei er wel uit moet zijn, maar even zo vaak word ik verrast door de resultaten.”

Vijf jaar geleden startte de Doetinchemse haar bedrijf. Haar zoons waren toen 1,5 jaar en 6 maanden. Op internet zocht ze naar leuke kleding voor haar tweetal. Het aanbod was bedroevend. Daarom startte ze zelf de website waarnaar ze op zoek was.

Lovende reacties
Het bleek een gouden greep. Inmiddels heeft de webwinkel ruim 52.000 klanten. De 46 werknemers zorgen ervoor dat er wekelijks zo’n 2000 tot 2500 bestellingen de deur uitgaan. Sinds november 2005 heeft het bedrijf ook een echt pand. De vestiging is echter slechts goed voor 1 tot 2 procent van de omzet. Toch heeft Bruil de winkel hard nodig. „De modewereld mag een moderne branche zijn, op internetgebied loopt hij achter. Als ik op een beurs vertel dat ik een webwinkel heb, keren standhouders me de rug toe. Alleen fysieke verkooppunten tellen mee.”

Niet alleen op fabrikanten heeft de vestiging in Doetinchem een positieve uitwerking. Ook klanten die voor het eerst via internet bestellen, vinden het een prettig idee dat kleertjes.com een echte winkel heeft, merkt de onderneemster. „Het geeft hun het gevoel dat als ze een klacht zouden hebben, ze altijd nog in de winkel verhaal kunnen halen. Alhoewel de grootste vrees om via internet te bestellen wel aan het verdwijnen is.”

In het gastenboek staan meer dan 10.500 reacties. Van erg lovend tot een enkele kritische noot. „Ooit hebben we één reactie verwijderd. Die persoon gebruikte grove taal. Dat vonden we niet nodig.”

De grootte van de collectie, de mogelijkheid tot het kopen van goedkopere kleding van een vorig seizoen, de grote rode ballon als cadeautje voor de kinderen, maar vooral de snelheid van levering worden in het gastenboek vaak geroemd. De ene dag besteld en betaald, betekent in veel gevallen dat de volgende dag het pakketje al wordt bezorgd. In de tussentijd krijgt de klant verschillende mailtjes: als de bestelling is geplaatst, na betaling, bij het doorsturen van de order naar het magazijn en bij verzending. „Wij willen onze klanten het gevoel geven dat we met hun opdracht bezig zijn. Beter een mailtje te veel dan te weinig. Mensen willen weten wat er met hun geld gebeurt.”

Nieuwsbrieven waarin de nieuwe collectie of acties worden aangekondigd, verstuurt Bruil niet meer op zondag. „Ooit had ik per ongeluk een collectie rokken besteld in de grotere maten. Ik was bang dat ik ze niet kwijt zou raken. Want rokken in de maten 140 of 152 verkoop je normaal gesproken slecht. Ze vlogen echter de deur uit. Toen ik dat uitzocht, bleek dat die vooral naar de zogeheten biblebelt waren verzonden. Inmiddels houd ik bij de inkoop serieus rekening met deze groep klanten. En uit respect verstuur ik de nieuwsbrieven doordeweeks.”

Goede start
Ook grote ketens starten steeds vaker met een webwinkel. De collectie van Esprit en Mexx is al langere tijd online verkrijgbaar. Op de site van Wehkamp kunnen klanten terecht voor onder meer kleding van Villa Happ en C&A en voor kinderschoenen van Dolcis.

Bij Hennes & Mauritz is de collectie sinds anderhalf jaar online te vinden. De Zweedse kledingketen startte ermee omdat het internetgebruik in Nederland vergelijkbaar is met dat in de Scandinavische landen. Daar was de collectie al langer via internet te bestellen en verliepen de verkopen succesvol. De site maakte ook in Nederland een goede start en de omzet was boven verwachting. Reden voor H&M om de onlineshop in het najaar van 2007 ook in Duitsland en Oostenrijk te introduceren.

Exacte cijfers over de Nederlandse markt kan en wil Elke Kieft, persvoorlichter van H&M, niet meedelen. „Wij publiceren deze cijfers niet apart. Ze worden opgenomen bij het totaal van de reguliere winkelomzet. De site zal nooit de winkels gaan vervangen, maar is wel een goede aanvulling. Op deze manier zijn we 24 uur per dag bereikbaar.”

Naast de grote spelers zijn er ook steeds meer zelfstandige kleine ondernemers die een graantje willen meepikken. Lauran van der Heijden, eigenaar van kinderkledingzaak ’t Elfje in Tilburg, merkte dat zijn zaak -300 vierkante meter merkkleding- met grote regelmaat als pashok fungeerde. „Steeds vaker kreeg ik de indruk dat klanten kwam passen en vervolgens op internet hun slag sloegen. In onze zaak hing dan bijvoorbeeld net de juiste maat niet meer. En het geduld om op een nabestelling van ons te wachten, hadden ze niet.”

Reden voor de ondernemer om in augustus 2007 de webwinkel kinderkleding-tekoop.nl te starten. Dat verliep niet zonder slag of stoot. „Het is heel belangrijk om over goede software te beschikken. In het begin hadden we een probleem met ons voorraadsysteem. Dat leverde ontzettend veel werk op. We moesten klanten bellen dat we delen van hun bestelling toch niet konden leveren. Heel vervelend. Gelukkig zijn die startersproblemen achter de rug. Wekelijks gaan er nu zo’n 150 bestellingen de deur uit.”

Het grote nadeel van internet vindt Van der Heijden de concurrentie. „Die is moordend te noemen. Toch ben ik positief gestemd. Het loopt tot op heden goed. En ik verwacht dat webwinkelen in de toekomst alleen nog maar zal toenemen.”

Puzzelstukjes
Ook Aart Simons van Simons kleding -met zaken in Nieuw-Lekkerland, Werkendam en Dirksland- beschikt sinds augustus vorig jaar over een site. Shoppen op internet valt in deze tijd niet meer weg te denken, vindt de ondernemer. „Ik speelde al langer met de gedachte om een site te starten. De puzzelstukjes vielen op hun plaats toen een werknemer met een handicap aangaf graag wat meer te willen werken. Dit is voor hem een leuke klus.”

Wekelijks gaan er zo’n veertig tot vijftig pakjes met TNT mee. Dat is voor het Nieuw-Lekkerlandse onderneming goed te doen. „De webwinkel bijhouden, is een tamelijk bewerkelijke klus. Er moeten foto’s worden gemaakt. Je zit met je voorraadbeheer, je krijgt veel telefonische vragen. Gelukkig valt het aantal kledingstukken dat teruggestuurd wordt mee. We werken met maatschema’s. Daardoor kunnen klanten precies nagaan of iets past.”

De Nieuw-Lekkerlander ziet zijn site simonswebkleding.nl niet als vervanging van zijn winkels, maar als aanvulling. „Mensen in de buurt kijken even op de site en komen dan naar de winkel om de collectie in het echt te zien. Maar de site trekt wel nieuwe klanten die ver uit de buurt wonen.”

„Voor de verzendkosten hoef je het niet te laten”
Beertje Pasterkamp uit Urk, moeder van een zoon van 9 en een dochter van 8, is regelmatig achter de computer te vinden. Ooit begon het onlinewinkelen met snuffelen op Marktplaats. „Via die site belandde ik op andere webwinkels. Zo’n vier keer per jaar plaats ik een bestelling. Meestal koop ik kleding aan het begin van het seizoen. Ik kijk dan eerst wat er in de mode is en wat mijn kinderen nodig hebben. En dan bestel ik het. Voor de verzendkosten hoef je het niet te laten. Een aantal sites verstuurt de pakketjes gratis, andere rekenen een klein bedrag. Maar moet je naar de stad, dan ben dat minstens kwijt aan benzine- en parkeerkosten. Ik bestel vooral omdat ik het gemakkelijk vind om de deur niet uit te hoeven. Ik kijk regelmatig even op de site van H&M. Die kleding is gunstig geprijsd. Verder bestel ik wel eens wat op www.jeppeke.nl en www.kleertjes.com. De stijl van merken als Gaastra, McGregor en Jottum spreekt me aan. Ik weet ook hoe die merken wat model en maat betreft vallen, daarom durf ik die kleding wel op internet te kopen. Alhoewel ik echt dure artikelen liever eerst zie en laat passen. Shoppen op het web vervangt het winkelen wat dat betreft niet. Maar het is gewoon makkelijk. Mijn kinderen staan niet te springen om te winkelen. Dan is dit een handige oplossing. Onze zoon vindt alles prima wat ik koop. Sinds dit jaar kijkt onze dochter wel mee als ik iets bestel. Dan weet ik zeker dat zij het ook leuk vindt.”

„Wat ik niet mooi vind, gaat terug”
Sinds twee seizoenen koopt Grenette Strijkert uit Oldebroek kleding op internet. Via mond-tot-mondreclame hoorde de moeder van twee zoons (7 en 4) en een dochter (1) ervan. „Ik vind het heel handig. Met een kind van anderhalf ga je toch wat minder gemakkelijk winkelen. Nu kijk ik uitgebreid rond op sites van bijvoorbeeld Otto en Wehkamp. Via die sites kan ik de collecties van bijvoorbeeld C&A en Miss Etam zien. Soms bestel ik van hetzelfde artikel verschillende maten. Die pas ik thuis even en dan retourneer ik wat niet past of wat ik niet mooi vind. De kleding wordt gewoon thuis weer opgehaald. Meestal zijn daar niet eens kosten aan verbonden. Verder kijk ik regelmatig op Marktplaats en tweedehandswebwinkels. Als ik me eerst moet aanmelden om te kunnen rondneuzen, haak ik af. Ik heb geen zin om allerlei spam in mijn mailbox te krijgen. Ook pluis ik de schakeltjes in het RD na. Daar staan regelmatig kledingwebsites in. Die bekijk ik dan. Bijvoorbeeld de site van Clementijn. Die biedt mooie kleding voor de zondag. Ik koop overwegend voor mijn kinderen. Voor mijn man zal ik niet gauw iets via internet aanschaffen. Voor mezelf slaag ik echter ook regelmatig. Ik vind het gewoon leuk om uit 200 rokken te kunnen kiezen. Mijn zondagse stelletje van vorig jaar heb ik op internet gevonden. Handig toch? Maar gewoon winkelen blijf ik natuurlijk ook doen. Het is heerlijk om af en toe een morgen gezellig met een vriendin eropuit te trekken.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer