Zweeftrein München te duur
De geplande aanleg van een snelle zweeftreinverbinding tussen München en de luchthaven van de Beierse hoofdstad gaat niet door wegens de veel hoger dan verwachte kosten. Die bedragen 3,4 miljard euro, terwijl oorspronkelijk op 1,85 miljard euro was gerekend. Dat zei de Duitse verkeersminister Wolfgang Tiefensee donderdag.
De bouw van de magneettreinverbinding zou voor de helft worden gefinancieerd door de Duitse overheid. Die wil echter niet meer dan 925 miljoen euro bijdragen. De deelstaat Beieren zou maximaal 500 miljoen euro betalen. Na een crisisoverleg in Berlijn tussen Tiefensee en de Beierse minister-president Günther Beckstein werd besloten het Transrapid-project stop te zetten.Het oorspronkelijke kostenplaatje was gebaseerd op een studie uit 2002. Het project zou in 2014 gereed zijn. Het traject van het centraal station van München naar het vliegveld is 37 kilometer lang. De Transrapid-trein stuitte echter op veel verzet bij bewoners, onder meer omdat bij een proefproject in het vlak over de grens liggende Duitse plaatsje Lathen in 2006 door een ongeval 23 doden vielen.
Het zou de eerste magneettrein zijn die in Europa zou gaan rijden. De enige zweeftrein in de wereld rijdt momenteel in China. Het Transrapid-consortium dat de treinen maakt, bestaat uit de Duitse concerns ThyssenKrupp en Siemens. De Transrapid heeft een topsnelheid van meer dan 400 kilometer per uur.
De hoger dan verwachte kosten hangen vooral samen met de bouw van de magnetische zweefbaan waarover de trein beweegt. Het project werd vorig jaar aangekondigd door de Beierse minister-president Edmund Stoiber, kort voor zijn vertrek. Critici omschreven het als een prestigeproject en veel burgers vreesden voor geldverspilling.