Thalys krijgt snel internet
Reizigers in de hogesnelheidstrein Thalys krijgen binnenkort de beschikking over een breedbandinternetverbinding.
Dat meldde een woordvoerder van NS Hispeed woensdag, op de dag dat de Franse spoorwegmaatschappij SNCF een test met snel internet in grensoverschrijdende tgv-treinen introduceerde.„Op Thalysreizen tussen Amsterdam en Parijs kunnen reizigers straks de hele tijd online werken op hun laptop”, aldus de NS-zegsman. Over zes weken gaat de eerste Thalys met een permanente internetverbinding rijden. „En eind dit jaar beschikken alle 26 Thalystreinen over een wifi-verbinding.”
Het is nog onduidelijk hoeveel de reiziger straks moet betalen voor internet in de Thalys. De woordvoerder van NS Hispeed gaf hierover geen details, maar gaf wel aan dat reizigers waarschijnlijk een kaart kunnen kopen met een inlogcode.
In Nederland bestaan al jaren plannen voor internet in het binnenlandse treinverkeer. Tot een paar maanden terug waren NS en KPN bezig met het realiseren van internet, actuele reisinformatie en infotainment in intercity’s. Het project kwam echter tientallen miljoenen euro’s tekort om rendabel te zijn en werd eind vorig jaar afgeblazen.
De SNCF kondigde gisteren een test aan met wifi-verbindingen en multimedia (games, tv-programma’s, realtime reisinformatie, weer etc.) in de tgv’s van en naar Duitsland, Luxemburg en Zwitserland. Zowel in de eerste als in de tweede klasse kunnen reizigers tot en met de zomer gratis surfen op een storingvrije internetverbinding terwijl hun trein met 320 kilometer per uur over het tracé van TGV-Est snelt.
Net als NS Hispeed wil de SNCF nog geen harde uitspraken doen over de internettarieven. „Wij denken aan een prijs van 3 euro per uur voor de open internetverbinding, maar dat kan nog wijzigen”, zei Tifen Brunet, bij de SNCF verantwoordelijk voor het internetproject. „We hebben ook gedacht aan gratis internet, oftewel het doorberekenen van de kosten van de internetverbinding in de ticketprijs. Onderzoek heeft uitgewezen dat onze klanten dat niet willen. In dat geval zou een meerderheid van de reizigers die niet online willen zijn, betalen voor een minderheid die wel gebruik wil maken van internet.”