Ondertekening milieuplan vervoerssector mislukt
De ondertekening van een milieuakkoord door de ministers Eurlings (Verkeer) en Cramer (Milieu) met de vervoerssector is woensdag mislukt. Staatssecretaris De Jager van Financiën lag volgens ingewijden op het laatste moment dwars.
De Jager verzette zich tegen een zinsnede over het „volledig afbouwen" van de bpm, de belasting die bij de aanschaf van een auto moet worden betaald. Ondanks de toevoeging dat er redenen kunnen zijn om een deel (van de bpm) in stand te houden. „Daarmee heeft Financiën toch wel moeite", aldus de bronnen.De ondertekening van het akkoord is uitgesteld. Vertegenwoordigers van ANWB, NS, RAI Vereniging, EVO, KLM en TLN, die daarvoor zeker anderhalf uur hadden staan wachten op het ministerie van Verkeer en Waterstaat, keerden onverrichterzake terug.
De bpm houdt de gemoederen al langer bezig. De vervoersbranche wil er van af in ruil voor de kilometerheffing, die het kabinet vanaf 2011 wil invoeren. Er is vrees dat Financiën deze inkomstenbron deels overeind wil houden door de bpm om te zetten in een milieubelasting.
In de zogeheten meibrief zou De Jager uitsluitsel geven hoe hij de vaste autobelastingen wil omvormen tot de kilometerheffing.
Directeur Janssen van RAI Vereniging is er allesbehalve gerust op. „We hebben niet de garantie dat de bpm voldoende wordt afgebouwd", zei hij na het afblazen van de ondertekening van het milieu-akkoord met Eurlings en Cramer. Hij gaat ervan dat het sectorakkoord alsnog wordt getekend.
Dit akkoord moest voortborduren op het milieuconvenant dat het kabinet begin november vorig jaar sloot met het georganiseerde bedrijfsleven. Het kabinet wil dat de vervoerssector tot 2020 13 tot 17 miljoen ton minder CO2 uitstoot.
Volgens Stichting Natuur en Milieu ging het om niet meer dan een intentieverklaring om dit najaar te komen tot een akkoord. Volgens Van Biezen zijn er de afgelopen tijd onder druk van het bedrijfsleven al harde reductiedoelstellingen uitgehaald en resteerden enkele kleine maatregelen zoals de invoering van “groene taxi’s’ bij Schiphol. „Bovendien krijgen de vervoersorganisaties volop mogelijkheden om eruit te stappen, mochten bijvoorbeeld de plannen voor de kilometerheffing niet naar hun zin zijn”.