Havens Amerikaanse westkust weer open
NEW YORK - Om negen uur plaatselijke tijd werd woensdagavond het werk hervat in de 29 havens aan Amerika’s westkust na een staking van 11 dagen, die de Amerikaanse economie 20 miljard dollar heeft gekost.De hervatting van de werkzaamheden was het gevolg van ingrijpen van de regering-Bush.
De staking volgde op het besluit van de werkgevers -verenigd in de Pacific Maritime Association (PMA)- om 10.500 vakbondsleden van werk uit te sluiten na mislukte besprekingen over een nieuwe collectieve arbeidsovereenkomst. Door de staking werden geen containers meer gelost of landinwaarts vervoerd, waardoor ongeveer 200 containerschepen met ladingen variërend van bananen tot auto-onderdelen op het einde van de CAO-onderhandelingen moesten wachten.
Minister voor werkgelegenheid Elaine Chao probeerde vergeefs te bemiddelen tussen de PMA en de vakbond International Longshore and Warehouse Union (ILWU). Daarop stapte de regering naar de rechter en eiste op basis van de zogeheten Taft-Hartley-wet een afkoelingsperiode van 80 dagen. Volgens Washington schaadde de staking de toch al zwakke economie en bovendien werd de „militaire paraatheid” in gevaar gebracht. Het Amerikaanse Ministerie van Defensie chartert vaak commerciële vrachtschepen voor militaire transporten en heeft dat recent ook al gedaan om extra wapenvoorraden naar het Midden-Oosten te transporteren.
Rechter William Alsup in San Francisco (Californië) gelastte de ILWU woensdag het werk onmiddellijk te hervatten. Volgende week beslist hij of de afkoelingsperiode formeel wordt toegestaan. Er is de afgelopen dagen een enorme achterstand ontstaan en de ILWU verwacht minstens 10 weken nodig te hebben om die weg te werken. Tal van Amerikaanse bedrijven slaakten woensdag een zucht van verlichting, omdat zij bevoorradingsproblemen vreesden zo vlak voor het kerstseizoen. Datzelfde geldt voor Aziatische leveranciers die vreesden met een overschot aan artikelen te blijven zitten.
ILWU-voorzitter James Spinosa benadrukte woensdag wel dat veiligheid bij het lossen van de vele containerschepen belangrijker zal zijn dan snelheid. De PMA beschuldigde de bond er onmiddellijk van een langzaam-aan-actie te beginnen, maar de vakbond ontkent dat.