Berlusconi mengt zich in overname Alitalia
De voormalige Italiaanse premier Silvio Berlusconi hoopt dat Italiaanse investeerders met een alternatief bod komen op de Italiaanse luchtvaartmaatschappij Alitalia. Het bod van het Frans–Nederlandse luchtvaartconcern Air France–KLM vindt hij op belangrijke punten onacceptabel, zo liet hij woensdag weten.
De invloedrijke zakentycoon is onder meer tegen het voornemen van Air France-KLM om na de overname de vrachtvervoeractiviteiten van Alitalia gedeeltelijk te reduceren. Berlusconi doet het goed in de opiniepeilingen voor de parlementsverkiezingen in april en hij maakt goede kans om weer aan te treden als premier. Air France-KLM wil graag steun voor de overname van de nieuwe regering van Italië.
De overname van Alitalia staat op losse schroeven na een moeizaam overleg van Air France-KLM met het bestuur van Alitalia en de Italiaanse vakbonden. Bestuursvoorzitter Jean-Cyril Spinetta van de Frans-Nederlandse vliegtuigmaatschappij uitte woensdag zijn bezorgdheid over de op handen zijnde overname, die volgens hem „in gevaar" zou zijn. Het schrappen van 2000 banen bij Alitalia is onder meer een heikel punt.
De vakbonden zetten hun hakken in het zand, omdat Air France-KLM meer banen dan verwacht wil schrappen. Bij Alitalia staan 2000 banen op de tocht, bij onderdeel Az Servizi wil Air France-KLM van de 7400 werknemers slechts 3300 meenemen.
Ook valt de prijs die Air France-KLM wil betalen voor Alitalia bitter tegen. Die bedraagt ongeveer 10 cent per aandeel, terwijl de Italiaanse luchtvervoerder op de beurs in Milaan veel meer waard is. Toch steunt de Italiaanse regering, die bijna de helft van Alitalia in handen heeft, het bod.
Air France-KLM wil dat uiterlijk op 31 maart alle obstakels voor een overname uit de weg zijn geruimd.
Spinetta zei woensdag overtuigd te zijn dat een aankoop van Alitalia de Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij „niet zal verzwakken".
Alitalia hangt een schadeclaim van 2 miljard euro boven het hoofd van de uitbater van de Milanese luchthaven Malpensa. Air France-KLM wil het aantal vluchten van dat vliegveld na de overname drastisch beperken en van de luchthaven Fiumicino in Rome de belangrijkste thuisbasis van Alitalia maken.
Om Malpensa en andere betrokkenen enigszins gerust te stellen liet Spinetta woensdag weten dat Air France-KLM na de overname van Alitalia bereid is twee jaar lang een deel van het vrachtvervoer van de Italiaanse branchegenoot op de Milanese luchthaven te behouden.