Aandacht voor vorm en gewicht

Het lijkt wel alsof alle fabrikanten op vrijwel hetzelfde moment nieuwe modellen introduceren in het hogere zakelijke segment. Kijk maar naar de Ford Mondeo, Renault Laguna, Audi A4, Honda Accord, Citroën C5 en ook een nieuwe Mazda6. Het is moeilijk om als merk onderscheidend te zijn in zo’n massa nieuws.

Tony Vos
7 March 2008 09:18Gewijzigd op 14 November 2020 05:36
Vooral dankzij de nadrukkelijk aanwezige bolling van de voorspatborden staat de nieuwe Mazda6 stevig op de weg. Foto’s Tony Vos
Vooral dankzij de nadrukkelijk aanwezige bolling van de voorspatborden staat de nieuwe Mazda6 stevig op de weg. Foto’s Tony Vos

Met de eerder gelanceerde nieuwe Mazda2 nam het merk het voortouw op het gebied van gewichtsbesparing. Door lichte en extra sterke materialen toe te passen, kan het gewicht van een auto van dit formaat met meer dan 100 kilo worden teruggebracht. De Mazda6 2 liter weegt bijvoorbeeld 1270 kilo, uitermate weinig gezien de lengte van 4,76 meter.Mazda start met de levering van de sedan, maar de hatchback en de SportBreak zullen snel volgen. Waar de vorige Mazda6 een keurige, maar tegelijk weinig opvallende auto was, bezit het nieuwe model een aantal opvallende stylingdetails. Vooral het front toont krachtig en sterk met opmerkelijk kleine koplampen en een brede grille waarvan de vorm in de sluitrand van de motorkap wordt voortgezet. De mistlampen zitten relatief ver naar binnen. Omdat de motorkap nadrukkelijk V-vormig is, zijn de voorspatborden redelijk breed, wat voor een extra accentuering van de wielkasten zorgt. En die worden bij de Touringuitgave op een fraaie manier gevuld door de standaard 17 inch lichtmetalen wielen. Na het indrukwekkende front toont het profiel meer ingetogen. De daklijn verloopt, geheel naar de geest van deze tijd, bijna coupéachtig, terwijl juist de schouderlijn behoorlijk strak tot aan de achterlichten doorloopt.

Diepe kofferruimte
De achterlichten zijn deels op het kofferdeksel aangebracht en in het zwarte, onderste deel van de bumper steken de twee uitlaatpijpen naar buiten. Er zit vreemd genoeg geen drukknop op het kofferdeksel. Deze opent alleen van binnenuit of met een druk op de afstandsbediening. De sedanversie beschikt over een fors volume van niet minder dan 519 liter. Als gevolg van de enigszins bescheiden hoogte zorgt dit voor een zeer diepe kofferruimte. Daardoor kan het knap lastig zijn om kleine artikelen die helemaal tegen de rugleuning liggen naar voren te halen. Verder is het beslist jammer dat de vloer van de bagageruimte in de richting van de achterbank lichtjes omhoogloopt.

Al met al maakt de Madza6 aan de buitenkant een sportieve en gedistingeerde indruk en doet de auto wat terugdenken aan de vroegere Xedos 6.

Ergonomie
Mazda zet voor dit nieuwe model vier verschillende uitrustingvarianten in de markt, die niet met alle zes motoren kunnen worden gecombineerd. De 2 liter benzinemotor bevindt zich altijd op het Touringniveau.

De Touringversie is al aardig compleet, wat direct na het instappen aan het interieur te zien is. Mazda levert de ”6” overigens alleen in een sortering aan grijs-zwarttinten, waarbij de nodige aluminiumkleurige elementen voor afwisseling zorgen. Het met leer beklede stuur beschikt over een aantal bedieningsknoppen, onder meer voor de standaard radio met cd-speler die keurig in de middenconsole zit geïntegreerd.

De ontwerpers letten goed op de ergonomie in de cockpit van de Mazda6. Er is beslist geen sprake van een wirwar van knopjes waarvan de betekenis niet direct duidelijk is. Alles zit op de meest logische plaatsen: ruit- en spiegelbediening op de portierpanelen, verlichting rond de stuurkolom, audio hoog in de console en de volledig automatische klimaatbeheersing met gescheiden temperatuurregeling direct boven het niveau van de versnellingspook. Helder en duidelijk!

De stoelen van de Mazda6 vallen ondanks het formaat van de auto op door een relatief korte zitting. Maar de goede verstelbaarheid heft het eventuele nadeel hiervan op. De zijkanten ondersteunen meer dan voldoende. De vormgeving van de auto doet een relatief bescheiden hoofdruimte op de achterbank verwachten. Maar Mazda positioneerde de achterbank zo dat volwassenen van een normale lengte totaal geen klachten hebben, ook niet wat de beenruimte betreft. Die laat bij dure modellen van de Duitse merken nog wel eens te wensen over.

Stug afgestemd
Mazda levert een aardige reeks motoren. De 1,8 en de 2,0 liter borduren voort op die uit de vorige generatie. De 2 liter lijkt een prima keuze. Met 147 pk is de viercilinder voldoende krachtig. Dit laat zich vooral verklaren door een koppel van 184 Nm bij 4000 tr/min. Bij de prestaties en het verbruik komt vooral het voordeel van de bescheiden totaalgewicht naar boven. De auto haalt namelijk een top van 214 km/u en sprint in 9,9 seconden naar de 100 km/u. Het gemiddelde praktijkverbruik van 1 op 11,7 is behoorlijk gunstig en komt aardig in de richting die Mazda zelf heeft gemeten.

Direct na het wegrijden valt de behoorlijk stugge afstemming van het onderstel op. De onafhankelijke ophanging rondom is vooral een eigen ontwikkeling van het merk, dat hiermee meer sportiviteit aan zijn zakelijke middenklasser wil meegeven. Nu is het altijd wennen bij het plaatsnemen in een nieuwe auto, maar bij de Mazda6 komt dit wenmoment bijna iedere keer weer terug. Eenmaal in de stoel, met het lederen stuur in de hand, blijkt de auto wel goed aan te voelen en zeer communicatief te zijn. In een rustig tempo volgt de sedan prima het aangegeven spoor en hij doet dat bij hogere snelheden en een meer actieve rijstijl nog steeds. Ook dit positieve rijgedrag is voor een deel terug te voeren op de gewichtsbesparing die Mazda structureel doorvoerde. De autofabrikant maakt beslist indruk in dit drukke segment en dat moet zich vertalen in betere verkoopcijfers.

De Mazda6 start bij 25.795 euro als 1.8 Exclusive. De Touringuitvoering kost 27.995 euro. Het stapje naar de 2 liter motor bedraagt exact 1000 euro. Voor 28.295 euro levert het merk de 2.0 CiTD Exclusive. Met uitzondering van de 2,5 liter motor hebben alle sedanmodellen een B-label.


Mazda6 2.0 S-VT Touring

Waardering
+ sportief ogende sedan met fraaie details, veel binnenruimte, goede prijsstelling
- onderstel ietwat aan de stugge kant, interieur uitsluitend in grijstinten

Techniek
Cilinderinhoud: 1999 cc; maximumvermogen: 108 kW/147 pk bij 6500 tpm; maximumkoppel: 184 Nm bij 4000 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 9,9 seconden; topsnelheid: 214 km/u.

Maten, gewicht en prijs
Lengte: 4755 mm; breedte: 1795 mm; hoogte: 1440 mm; wielbasis: 2725 mm; gewicht: 1270 kilogram; inhoud bagageruimte: 519 liter; brandstoftank: 64 liter; Mazda6 2.0 Touring: 28.995 euro.

Alternatieven
Citroën C5 2.0i comfort: 28.990 euro
Franse auto met bijna Duitse uitstraling en dito kwaliteitsgevoel. Fors bemeten interieur, zeer comfortabele, grote stoelen en in deze uitvoering met het geavanceerde hydropneumatische veersysteem. Zeker in vergelijking met de Mazda behoorlijk zwaar.

Ford Mondeo 2.0 16V Titanium: 28.975 euro
Dé trendsetter op dit moment in het zakelijke segment. Fors formaat met veel ruimte voor passagiers en bagage. Uitermate goed afgestemd onderstel met een uitstekend compromis tussen comfort en sportiviteit. Geen prijsverschil tussen vier- en vijfdeurs.

Renault Laguna 2.0 16V Expression: 28.600 euro
Zeer comfortabel rijdende auto met vooral een fraaie interieurinrichting. De Expression staat standaard op stalen wielen met wieldoppen, terwijl concurrentie veelal lichtmetaal heeft. Moderne 2 liter die voldoende krachtig en zuinig is. Uitrusting komt wat elementen tekort.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer