Binnenland

Havenbedrijf Rotterdam voert nieuw stormbeleid

ROTTERDAM (ANP) – Het Havenbedrijf Rotterdam treft nieuwe veiligheidsmaatregelen bij zware storm. Het Havenbedrijf is daartoe genoodzaakt omdat het weer steeds extremer lijkt te worden. „We hebben vooral last van de windstoten, die heviger zijn en langer duren", aldus de Rotterdamse havenmeester Lems dinsdag bij de presentatie van de nautische jaarcijfers van 2007.

4 March 2008 15:40Gewijzigd op 14 November 2020 05:35
ROTTERDAM (ANP) – Het Havenbedrijf Rotterdam treft nieuwe veiligheidsmaatregelen bij zware storm. Het Havenbedrijf is daartoe genoodzaakt omdat het weer steeds extremer lijkt te worden. Foto ANP
ROTTERDAM (ANP) – Het Havenbedrijf Rotterdam treft nieuwe veiligheidsmaatregelen bij zware storm. Het Havenbedrijf is daartoe genoodzaakt omdat het weer steeds extremer lijkt te worden. Foto ANP

De havenmeester kijkt terug op een druk maar veilig jaar. „Ik heb het jaar ervaren als mooi weer met hier en daar wat wolkenvelden". Een van die wolkenvelden was de aanvaring met de olietanker Claudel met een steiger van de Maasvlakte Olie Terminal tijdens de storm op 18 januari 2007. Het Havenbedrijf is 44 dagen 24 uur per dag bezig geweest met de schoonmaakwerkzaamheden.„Om zulke ongelukken te voorkomen of de kans erop te verkleinen, scherpen we het weersomstandighedenbeleid aan". De havenmeester ziet het bij storm te vaak „maar net niet uit de klauwen lopen".

Ook de krappe capaciteit van de sleepboten, de toename van het aantal schepen met een groter windvangend oppervlakte en de afname van scheepsbemanning zorgen voor een aanpassing van procedures voor het afmeren. Voortaan worden de locaties waar schepen een verhoogd risico lopen bij een stormwaarschuwing extra gecontroleerd. Ook krijgt de kapitein ieder uur de laatste informatie over de weersomstandigheden en is een loods altijd standby.

Het Havenbedrijf stelt ook de zogenoemde firewires verplicht. Deze stalen trossen moeten buitenboord hangen zodat sleepboten altijd kunnen aanlijnen. „Deze laatste maatregel is een direct gevolg van de aanvaring van de Claudel. De bemanning was zo druk met het schip dat de sleeplijnen waren vergeten en de sleepboten dus niets konden beginnen".

Ondanks de veranderende weersomstandigheden en de toename van het aantal scheepsbewegingen met 4470 naar 91.839 is het wel veilig gebleven in de haven. Het aantal ongevallen daalde van 117 naar 103. Behalve de aanvaring met de olietanker Claudel bleven de andere 102 ongevallen zonder grote gevolgen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer