V70 en S80 zuinige en verstandige Volvo’s
Een flinke vijfcilinder klinkt zó mooi vanuit het vooronder van een grote Volvo. Dan valt het toch een beetje tegen als een van de nieuwe viercilinders in de V70 of de S80 wordt gestart. Minder indrukwekkend, maar tegelijk een goede zet om brandstof te sparen. En de overheid beloont dit met een gunstig energielabel.
Het Fordconcern zwaait de scepter over het Zweedse Volvo, waardoor er vanuit Göteborg kan worden gewinkeld in de schappen van het grote Amerikaanse concern. Bovendien is Volvo al bekend met de verschillende viercilinders in C30, S40 en V50. Dit geldt ook de 2 liter benzine die rechtstreeks van Ford komt. De 16-klepper levert een vermogen van 145 pk en realiseert een keurig koppel van 190 Nm bij 4500 tr/min.De voorwielen worden aangedreven door middel van een handgeschakelde vijfbak. Het gewicht van de S80 blijft beperkt tot 1427 kg, de V70 doet daar met 1478 kg nog net wat bovenop. Met een top van 205 km/u (S80) en 200 km/u (V70) en acceleratie van 0 tot 100 in 10,9 seconden (S80) en 11,3 sec. (V70) liggen de prestaties op papier op een schappelijk niveau. Met name het andere motorgeluid vergt de nodige gewenning. Zelfs in het interieur, ondanks de uitstekende isolatie.
Aantrekkelijk zuinig
De 2 liter benzine biedt precies voldoende wat de prestaties betreft. Dit levert in combinatie met het uitstekende onderstel gewoon een prima rijdende auto op. Niets meer, niets minder. De 2 liter benzinemotor is er tevens in een Flexifueluitvoering die op E85 (bio-ethanol) kan rijden. Door een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 12 bij de S80 krijgt deze auto een B-label en komt de V70 met 1 op 11,6 aan een C-label.
De komst van een instapdieselmotor is van groter belang voor deze veelal zakelijk gereden modellen. Het gaat hier om de al uit andere Volvo’s bekende 2 liter 4 cilinder die weer ontstond uit een samenwerking tussen Ford en Peugeot. Belangrijker dan het vermogen van 136 pk is het uitstekende koppel van 320 Nm bij 2000 tr/min. Juist op dit punt scoort de 4 cilinder nauwelijks lager dan de 163 pk versie van de 2,4 liter 5 cilinder die al langer verkrijgbaar is.
Geen klachten over een topsnelheid van 200 km/u en over de acceleratie van 0 tot 100 in 11,1 seconden bij de dieselversie van de V70. De S80 presteert fractioneel sneller. De handgeschakelde zesbak van dit model helpt mee het verbruik vooral op de snelweg verder terug te dringen. Op de achtergrond is het typische geluid van een 4 cilinder diesel waarneembaar, maar het prettige koppel neemt iedere scepsis weg. Bovendien blijkt de motor aantrekkelijk zuinig en dat levert voor de V70 een B-label op en voor de S80 een A-label. Volvo gaat op deze manier de zuinigheidsstrategie van BMW achterna.
Eerste rij
Vanaf het instapniveau tot en met de Summumuitvoering worden beide 2 liter motoren in het programma van de V70 en S80 doorgevoerd. De Volvo S80 2.0 benzine start bij 38.925 euro en voor 39.875 euro wordt de gelijk gemotoriseerde V70 voorgereden. Binnenkort komen ook de versies op E85 op de markt. Volvo besloot daar geen meerprijs voor te vragen. Iedere koper doet er verstandig aan in dit geval voor deze 2.0F te kiezen. Het vraagt geen extra investering en als de overheid een keer besluit E85 te gaan stimuleren, dan zit de Volvorijder op de eerste rij. De 2.0D is er in de S80 vanaf 41.325 euro en als V70 voor 43.250 euro.