Straatwerving onmisbaar voor goede doelen
Mensen die zich op straat opgeven als donateur van een goed doel hoeven zich niet bekocht te voelen. Ook hun bijdrage betekent veel voor het goede doel, stelt Cécile Cense in reactie op kritische publiciteit vorige week.
Het tv-programma Netwerk stelde in zijn uitzending van dinsdag 19 februari dat mensen die zich op straat als donateur aanmelden voor een goed doel bekocht worden. De donatie van het eerste jaar zou volledig verdwijnen in de zakken van het straatwervingsbureau. Netwerk geeft een onjuist beeld van de werkelijkheid.Netwerk komt met zijn bewering naar aanleiding van een door hem uitgevoerd onderzoek onder 33 goede doelen. Veel organisaties hebben in hun antwoorden toegelicht waarom straatwerving een effectief wervingsinstrument voor ze is. Deze uitleg was voor Netwerk echter niet interessant. De interesse van Netwerk spitst zich toe op slechts één vraag: Hoeveel kost het om via straatwerving één donateur te werven? Netwerk kiest in zijn reportage voor het perspectief van de individuele donateur; hoeveel betaalt hij aan kosten voor de straatwerver.
Een zeer eenzijdige voorstelling van zaken. Want wat ontbreekt is het perspectief van het goede doel. Voor het goede doel is het van belang dat de totale opbrengst van straatwerving zich op een verantwoorde manier verhoudt tot de kosten ervan. Veel goede doelen kunnen prima aantonen -en hebben dit ook gedaan in antwoord op de vragen van Netwerk- dat straatwerving veel nieuwe donateurs oplevert, van wie het grootste deel vele jaren donateur blijft. De totale opbrengst van straatwerving, bezien over een paar jaar, is de investering meer dan waard. Dat een gering aantal donateurs niet lang genoeg aanblijft om echt bij te dragen aan het goede doel, nemen ze daarbij terecht voor lief.
Daar komt bij dat donateurs zich helaas niet uit zichzelf aanmelden, dus zetten onze leden verschillende manieren van fondsenwerving in om zo veel mogelijk geld binnen te halen voor bijvoorbeeld kankerbestrijding of hulp in ontwikkelingslanden. Alle wervingsmethoden kosten geld: advertenties, direct mail, de website en ook het organiseren van een collecte. Onze leden houden zich echter aan de kostennorm van het CBF-keurmerk. Dit betekent dat hun totale kosten voor fondsenwerving, waaronder dus straatwerving, nooit meer zijn dan 25 procent van de opbrengst van fondsenwerving.
Controle
Een ander punt dat Netwerk maakt in zijn uitzending is dat straatwervers geen juiste informatie geven over de kosten. Als dit zo is, moeten goede doelen nadere afspraken maken met hun straatwervingsbureau. Goede instructie en controle zijn belangrijk om de kwaliteit van straatwerving te garanderen. Wat al veel gebeurt is dat nieuwe donateurs naderhand worden gebeld om te informeren hoe het contact met de straatwerver is verlopen.
Goede doelen zijn voor hun nuttige werk afhankelijk van de financiële steun van het publiek. Nieuwe donateurs melden zich helaas niet en masse zelf aan. Het kost de goede doelen veel inspanning en geld om nieuwe donateurs binnen te halen en straatwerving is hiervoor een zeer belangrijk middel.
De auteur is werkzaam voor de brancheorganisatie van goede doelen VFI.