Minder doden door invoeren geluidssignaal bij dode hoek
DELFT - Extra knipperlichten over de volle lengte van een vrachtwagen en geluidssignalen aan de zijkant van de voertuigen kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan een vermindering van het aantal verkeersslachtoffers door de dode hoek.
Dat blijkt uit een vanmiddag gepresenteerd onderzoek van de TU Delft. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) veegt de resultaten van tafel.Rechts afslaande vrachtwagens veroorzaken, ondanks wettelijk verplichte dode hoekspiegels, nog altijd veel ongevallen met dodelijke afloop. In 2006 kwamen 26 fietsers en voetgangers om door dodehoekongelukken, tien meer dan in 2003. Het SWOV presenteert in april de cijfers over 2007. Het aantal slachtoffers zou niet veel verschillen met voorgaande jaren.
De TU Delft presenteerde vanmiddag de resultaten van een onderzoek naar de effectiviteit van het installeren van licht- en geluidsapparatuur die automatisch in werking treden zodra een vrachtwagen rechts afslaat bij een snelheid onder de 30 kilometer per uur. De TU Delft heeft drie observatieonderzoeken in Bussum en Amsterdam uitgevoerd, met een in- en uitgeschakeld systeem, aldus TU-onderzoeker dr. Christiaans. In Bussum bleek 60 procent van de gevallen meer oogcontact tussen chauffeur en fietsers/voetgangers op te treden.
Voetgangers en fietsers blijken bij dit Life Saversysteem (Lisa 2) het horen en zien van deze signalen twee keer zo snel te reageren, twee keer zo vaak de verkeerssituatie te bekijken en vijf keer zoveel non-verbale communicatie met de chauffeur te hebben. Ook de chauffeur blijkt extra alert te reageren. „De resultaten in Amsterdam zijn iets minder spectaculair dan in Bussum.”
Het systeem is wettelijk nog niet toegestaan. Op dit moment zijn er slechts drie typen geluidssignalen toegestaan op de openbare weg. Voor de introductie van het systeem is een wetswijziging nodig. Met de vanmiddag gepresenteerde onderzoeksresultaten van de TU Delft hopen de ontwerpers minister Eurlings (Verkeer) te overtuigen van de voordelen.
De SWOV, het wetenschappelijk instituut voor verkeersveiligheid, veegde donderdag tijdens een bijeenkomst de resultaten van tafel. Het ministerie lijkt daarmee de resultaten terzijde te schuiven. Als het systeem niet op alle vrachtwagens zou worden geïnstalleerd, zegt de SWOV, zou de verwarring alleen maar groter worden. Bovendien verschuift de verantwoordelijkheid van de chauffeur naar de fietser. Christiaans reageert boos. „De SWOV lijkt nogal vooringenomen.” De TU’er gaat rechtstreeks contact opnemen met Eurlings.
Het systeem kost 600 euro voor aanschaf en installatie. Lisa is geen vervanger van een dode hoekspiegel of -camera, maar een aanvulling erop, zegt directeur Den Bekker van Bimex Automotive. De Gewestelijke Afvalstoffendienst Bussum en enkele transportbedrijven rijden al zes jaar „naar tevredenheid” met het systeem. De bedrijven zouden hiermee 70 procent minder schade rijden.
Zes jaar na installatie van Lisa hebben transportbedrijven J. den Breejen en E. in de Betouw geen ongelukken met rechtsafslaande vrachtwagens mee meegemaakt, aldus de TU. In de Betouw maakte voorheen elke twee jaar een ongeluk door dodehoekproblemen mee. Christiaans, onderzoeker Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft, onderzocht de effectiviteit van het systeem door te meten of fietsers de vrachtwagen opmerken, blijven volgen en of er interactie is tussen fietser en chauffeur.