Ruimte zonder poespas

Skoda geldt samen met Peugeot zo’n beetje als de uitvinder van het nog steeds bescheiden segment van compacte stationwagons. Het is niet meer dan logisch dat Skoda van de tweede generatie Fabia wederom een Combiversie levert. Dit model heeft dezelfde basis als de hatchback en beschikt simpelweg over meer laadruimte.

Tony Vos
22 February 2008 09:22Gewijzigd op 14 November 2020 05:34
De nieuwe Skoda Fabia Combi is achter de achterwielen extra verlengd om meer ruimte te bieden aan bagage. Foto’s Tony Vos
De nieuwe Skoda Fabia Combi is achter de achterwielen extra verlengd om meer ruimte te bieden aan bagage. Foto’s Tony Vos

Nederlanders behoren tot de trouwste kopers van stationwagons. Ze gebruiken de auto voor de meest uiteenlopende zaken. Niet alleen voor op vakantie, maar ook tijdens de traditionele bezoeken aan oma of simpelweg als er boodschappen nodig zijn.Bij Skoda biedt de nieuwe Fabia Combi behoorlijke volumematen zonder dat de buitenkant overdreven groot is geworden. De auto blijft met een lengte van 4,24 meter keurig compact en dat op de wielbasis van de bestaande hatchback, die met 2,46 meter redelijk krap lijkt. In ieder geval heeft de Fabia Combi een forse overhang zowel aan de voor- als aan de achterkant. De verlenging van de carrosserie komt volledig ten goede aan het bagagevolume, dat in de standaardopstelling achter de bank en onder de rolhoes met 480 liter ronduit royaal is. Links en rechts bevinden zich nog twee handige opbergvakken.

Na het verwijderen van de bagageafdekking kan er tot het dak al flink gestapeld worden. Het maximale volume van 1460 liter ontstaat door de bank in twee ongelijke delen neer te klappen. Daarbij laat Skoda een steekje vallen. De vloer is namelijk niet vlak, omdat de neergeklapte rugleuning enkele centimeters hoger uitkomt. Dit betekent dat langere bagagestukken niet gemakkelijk kunnen worden doorgeschoven; ook vanwege de tildrempel. Skoda had de achterklep beter wat dieper uit kunnen snijden voor een optimale bruikbaarheid. Doorgaans heeft deze constructie te maken met het behoud van de stijfheid van de carrosserie. Het volume is beslist in orde, de detaillering niet helemaal.

Speels patroon
Aan de buitenkant maakt de Fabia Combi een keurige indruk. De auto is ontegenzeglijk onopvallender dan de vijfdeurs Fabia. Tot en met de voorportieren komen beide carrosserieversies met elkaar overeen. De Ambiente-uitvoering staat op het tweede niveau qua uitrusting en is onder meer voorzien van meegespoten portiergrepen en buitenspiegels (elektrisch verstelbaar), een zwarte stootrand op de flanken, mistlampen in de voorbumper, getint glas en centrale vergrendeling met afstandsbediening.

De vier portieren geven een goede toegang tot het interieur. Daar valt op dat ondanks een eigen stijl de gebruikte materialen beslist een Volkswagentintje hebben. Skoda levert verschillende interieurkleuren. Grijs in combinatie met zwart mag zich in de grootste belangstelling verheugen. De bekleding van Ambiente heeft een speels grijs patroon.

Het dashboard wordt opgevrolijkt door enige aluminiumkleurige accenten. Verder oogt het geheel zakelijk en bevinden alle bedieningselementen zich op de meest logische plaatsen. Er zijn volop opbergmogelijkheden, onder meer in een dubbel dashboardkastje. Ook aan bekerhouders ontbreekt het niet in de Fabia Combi.

Grote kopersgroep
Voorin komt de auto wat ruimteaanbod betreft volwassen over. De breedte op schouderhoogte is beslist voldoende. Ook hoofd- en beenruimte zijn in orde. De bestuurdersstoel kan standaard in hoogte worden versteld. Deze Fabia blijkt de eerste Skoda sinds lang waarbij de stoel niet automatisch een tandje zakt als de bestuurder gaat zitten.

De Ambiente heeft standaard een halfautomatische airconditioning, elektrisch bediende voorportierruiten en een boordcomputer, waarmee de ontwerpers deze uitvoering volledig hebben afgestemd op de wensen van een grote kopersgroep.

De 1,6 liter motor is de krachtigste uit de benzinereeks. De uitermate vertrouwde 4 cilinder doet binnen het Volkswagenconcern al lange tijd mee. In de Fabia levert deze een vermogen van 105 pk. Het betreft een relatief ’ouderwetse’ 8-klepper die met een koppel van 153 Nm bij 3800 tr/min in de 1065 kg wegende Fabia Combi prima tot zijn recht komt. Immers een acceleratie van 0 tot 100 in 10,4 seconden en een topsnelheid van 192 km/u zijn uitermate volwassen. De voorwielen worden aangedreven door middel van een handgeschakelde vijfbak. Zo rond de 120 km/u zou de auto alleen wat minder rumoerig mogen zijn. Het gemiddelde brandstofverbruik valt beslist niet tegen met 1 op 13,3. Gezien het bescheiden verschil in prestaties lijkt de 1,4 liter 16-klepper onder Nederlandse omstandigheden ook een prima keuze. Het verschil in brandstofverbruik is echter bescheiden volgens de officiële cijfers.

Goedmoedig rijgedrag
Het onderstel van de Skoda Fabia is zeer recent van datum. Binnen Volkswagen komt het vaker voor dat Skoda de primeur krijgt van een nieuwe bodemgroep. De nog te lanceren volgende generatie Volkswagen Polo zal er ook gebruik van gaan maken en hetzelfde geldt voor de later dit aangekondigde nieuwe Seat Ibiza. De opbouw van het onderstel komt vertrouwd over met McPherson veerpoten aan de voorzijde en een torsieas met getrokken draagarmen achter. Deze combinatie voldoet ook uitstekend bij de langere Combi, ook wanneer er bagage wordt geladen.

Het algehele rijgedrag is goedmoedig en voorspelbaar, maar tegelijk ook weinig spannend. De Skoda Fabia Combi doet precies waarvoor de auto is ontwikkeld, niets meer, maar ook niets minder. En dat neutrale gevoel zal juist bij veel doorsnee automobilisten de doorslag geven. Als ”Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg” het levensmotto is, dan past de Fabia Combi daar naadloos bij.

In totaal heeft Skoda voor de Fabia Combi drie benzinemotoren en twee diesels die gecombineerd kunnen worden met vier uitrustingsvarianten en in het geval van de 1.6 benzine optioneel met een zestraps Tiptronic automaat. De instap Classic 1.2 kost 13.135 euro, waarmee de ruimte in de Fabia Combi zeer betaalbaar is. De 1.4 Classic staat al op 14.420 euro en 1.6 Ambiente kost 17.315 euro. De prijs van de instapdiesel (1.4 TDI) is met 18.290 euro eveneens realistisch. Alle Fabia’s hebben een Energielabel C of D, met uitzondering van de 1.6 Tiptronic (E-label).

Skoda Fabia Combi Ambiente 1.6

Waardering

  • extra bagageruimte binnen bescheiden buitenafmetingen
  • motor op snelheid wat rumoerig, minder originele vormgeving dan hatchback

Techniek

Cilinderinhoud: 1598 cc; maximumvermogen: 77 kW/105 pk bij 5600 tpm; maximumkoppel: 153 Nm bij 3800 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 10,4 seconden; topsnelheid: 192 km/u.

Maten, gewicht en prijs

Lengte: 4239 mm; breedte: 1642 mm; hoogte: 1498 mm; wielbasis: 2462 mm; gewicht: 1065 kilogram; inhoud bagageruimte: 480-1460 liter; brandstoftank: 45 liter; Skoda Fabia Combi Ambiente 1.6: 17.315 euro.

Alternatieven

Peugeot 207 SW 1.4 VTi 16V: 17.704 euro

Je moet van de stijl houden, maar de Peugeot 207 SW is beslist origineel. Voor hetzelfde bedrag waarvoor Skoda de 1,6 liter levert, komt Peugeot met een zeer moderne 1,4 liter 16-klepper. Wat rijgedrag betreft is de 207 SW uitermate plezierig.

Renault Clio Estate 1.2 tce Dynamique: 17.795 euro

Het segment compacte stationwagon is qua aanbod zeer beperkt. Renault is met de Clio Estate de derde aanbieder. De vormgeving is weinig spannend, maar de vraag is of de doelgroep daarop zit te wachten. Fijn, ruim bemeten onderstel met dito rijeigenschappen. De zeer compacte turbomotor levert 100 pk.

Skoda Roomster Ambiente 1.4: 17.945 euro

In eigen huis heeft Skoda een ruimtelijk alternatief, de Roomster. De auto is aanzienlijk hoger en biedt daardoor meer interieurvolume. De vormgeving is beslist spannender in vergelijking met de Fabia Combi. Alleen moet de koper het voor dezelfde prijs met een kleinere motor doen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer