Economie

Frankrijk onthult vierde generatie TGV

LA ROCHELLE (ANP) – Frankrijk beleefde dinsdag de wereldpremière van de nieuwste hogesnelheidstrein TGV. De AGV (Automotrice á Grande Vitesse) werd onthuld in de havenstad La Rochelle in het bijzijn van de Franse president Nicolas Sarkozy en heeft een kruissnelheid van 360 kilometer per uur.

5 February 2008 17:14Gewijzigd op 14 November 2020 05:31

Daarmee ligt de snelheid van de vierde generatie TGV ongeveer 40 kilometer per uur boven die van huidige modellen. De trein wordt gebouwd door het Franse concern Alstom en moet de concurrentie aangaan met hogesnelheidstreinen van het Duitse Siemens, het Canadese Bombardier en het Japanse treinconsortium Shinkansen. Een vergelijkbare trein van Alstom zette vorig jaar nog het wereldsnelheidsrecord op het spoor neer van bijna 575 kilometer per uur.Door gebruik te maken van composietmaterialen en aluminium weegt de nieuwe hogesnelheidstrein 395 ton tegen een gewicht van 430 ton van andere TGV’s. Ook gebruikt de AGV 15 procent minder energie door een verbeterde aerodynamica en een andere indeling van de aandrijving. De motoren zitten onder de verschillende compartimenten onder de trein in plaats van een locomotief aan de voorkant. De treinen kunnen worden voorzien van zeven tot veertien wagons en tot 650 passagiers vervoeren.

Alstom verkocht sinds de introductie van de TGV in 1981 in totaal 650 treinen. Volgens Alstom heeft het 70 procent van alle treinen gemaakt in de wereld die sneller rijder dan 300 kilometer per uur. TGV betekent Train á Grande Vitesse ofwel hogesnelheidstrein. Automotrice á Grand Vitesse staat voor een hogesnelheidstrein zonder aandrijving door een locomotief.

De ontwikkeling van de AGV heeft tien jaar in beslag genomen en 100 miljoen euro gekost. Alstom heeft in Italië al een opdracht binnengesleept van 1,5 miljard euro voor 25 AGV’s plus onderhoud en een optie op nog eens tien treinen. Alstom wil later dit jaar met de productie van de AGV beginnen. De eerste treinen worden vanaf 2010 geleverd en zullen vanaf 2012 in dienst worden genomen op het traject tussen Napels en Milaan.

Ook Deutsche Bahn overweegt de AGV aan te schaffen voor hogesnelheidstrajecten in Duitsland, Frankrijk, Nederland en België. De Duitse spoorwegen zouden vijftien stuks willen kopen. Het zou voor het eerst zijn dat Deutsche Bahn geen hogesnelheidstreinen van Siemens koopt. Mogelijk betekent dat dat de AGV over enkele jaren ook in Nederland te zien zal zijn.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer