Verkoop SUV’s stijgt
AMSTERDAM (ANP) - De Nederlandse markt voor grote, terreinwagenachtige auto’s (SUV’s) is nog steeds sterk. Vorig jaar is de verkoop met 25 procent gestegen ten opzichte van 2006, ondanks een overheidsbeleid dat aanstuurt op hogere lasten voor de gebruikers.
Dat blijkt uit deze maand gepubliceerde cijfers van belangenorganisatie van de autobranche Bovag. In de dalende automarkt neemt het percentage auto’s dat veel brandstof verbruikt dus juist toe.Opvallend is dat de SUV’s die per kilometer het hoogste brandstofverbruik kennen qua verkoop zeer sterk stijgen. De BMW X5 zat vorig jaar maar liefst 565 procent in de plus. „We lanceerden weliswaar een nieuw model, maar daarin zit niet alleen de verklaring voor die groei. Wij signaleren een aanhoudende vraag naar dit soort auto’s. Mensen willen de hoge zitpositie, het overzicht in het verkeer, het comfort en het gebruiksgemak”, aldus een woordvoerder van BMW Nederland.
Importeurs van de Porsche Cayenne en de Range Rover hebben evenmin over belangstelling te klagen. Beide modellen stegen vorig jaar in verkoop. „Sterker nog, we zien ook nu geen effect van de invoering van de fiscale heffing (slurptaks) op de nieuwprijs per 1 februari dit jaar. Ook voor levering na die datum hebben we veel orders, en dat zijn bovendien vooral de meeste luxe versies”, vertelt algemeen directeur Marc Bienemann van Land Rover Nederland.
Ook de meer compacte SUV’s verkopen goed. Het aantal aanbieders groeit snel, steeds meer fabrikanten zien brood in dit segment. Zo is de nieuwe Jeep Compass een regelrechte hit (plus 850 procent). Van de nieuwe Opel Antara zijn er na de introductie afgelopen zomer al honderden verkocht. En de Nissan Qashqai, een SUV voor de prijs van een compacte middenklasser, staat met een verkocht aantal van 2682 exemplaren (2007) zelfs op eenzame hoogte in dit segment.