Economie

Ahold aast op vijftig winkels van C1000

AMSTERDAM - Supermarktconcern Ahold onderhandelt over de verkoop van zijn meerderheidsaandeel in Schuitema, het moederbedrijf van C1000. De Luxemburgse investeringsmaatschappij CVC Capital Partners is in de markt voor overname van het Aholdbelang in Schuitema.

Redactie economie
22 January 2008 11:10Gewijzigd op 14 November 2020 05:28

Ahold verspreidde het bericht maandag na sluiting van de beurzen. Vanwege deze ontwikkeling komt Schuitema dinsdag niet naar buiten met plannen voor een reorganisatie, waar eerder sprake van zou zijn.Over de exacte invulling van de plannen willen woordvoerders van zowel Ahold als Schuitema geen nadere mededelingen doen. Duidelijk is wel dat Ahold van zijn belang van 73 procent in Schuitema af wil en in ruil daarvoor een bedrag in contanten en „meer dan vijftig winkels” van C1000 vraagt van CVC Capital Partners. Schuitema, dat op dit moment 443 C1000-filialen exploiteert, zegt dat het om „minder dan 75 supermarkten” gaat.

Nederland telt ongeveer 750 Albert Heijnwinkels. Met de over te dragen supermarkten van C1000 erbij zou Ahold in Nederland afstevenen op een marktaandeel van 35 procent. Ahold heeft sinds 1988 een meerderheidsbelang in Schuitema. De groeistrategie van het bedrijf vereist het hebben van een dergelijk belang kennelijk niet meer.

Schuitema maakte vorige week bekend dat de winst in 2007 met ruim 10 procent is gedaald tot 35,2 miljoen euro. Schuitema gaf verder aan de prijzen in de C1000-winkels dit jaar verder te zullen verlagen in het kader van de blijvend zware concurrentie op de levensmiddelenmarkt.

De vakorganisaties zouden dinsdag reageren op reorganisatieplannen van Schuitema. Deze plannen worden voorlopig in de ijskast gezet. Volgens Chris Baggerman van de RMU is het de vraag of Schuitema met CVC als eigenaar beter af is. „C1000 wordt dan een directe concurrent van Albert Heijn. Dat zal het marktaandeel verder onder druk zetten.” Ook is het voor de vakorganisaties een vraag wat CVC met Schuitema van plan is. „Een investeringsmaatschappij koerst scherp aan de wind en denkt op de korte termijn. Dat is lang niet altijd gunstig voor het personeel.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer