„Lesstof economie is verouderd”
Het economieonderwijs moet op de schop. Het is verouderd, de samenhang ontbreekt en het vak zou beter moeten aansluiten op recente maatschappelijke ontwikkelingen.
Dat concludeert een onderzoekscommissie onder leiding van directeur Teulings van het Tinbergen Instituut. De commissie, met daarin wetenschappers en docenten, heeft het economieonderwijs op havo en vwo bekeken.
Minister Van der Hoeven (Onderwijs) stemt in met de hoofdlijnen van het advies. Ze wil binnenkort met docenten economie in overleg om te praten over de uitwerking van een nieuw examenprogramma.
In het rapport stellen de onderzoekers voor in de lesstof uit te gaan van acht thema’s: schaarste, ruil, geld, markt, belangentegenstelling, heden en toekomst, voor- en tegenspoed en kringloop. Nu draait het in de economielessen volgens de onderzoekers vooral om economische theorieën, als die van Keynes, en om werkloosheid.
Volgens de commissie moeten leerlingen in plaats daarvan een economische kijk ontwikkelen op verschillende maatschappelijke vraagstukken, zoals: Wat betekent investeren in menselijk kapitaal en wat zijn kosten en baten in de gezondheidszorg?
Aanleiding voor het rapport was de constatering van wetenschappers en economiedocenten zelf dat het huidige economieonderwijs te theoretisch is, te weinig diepgang heeft en te weinig maatschappelijk gerelateerd is.