Varkensflats ongewenst in kippendorp
BARNEVELD - Varkensflats en grote kippenbedrijven zijn in de toekomst niet welkom in Barneveld. Verbetering van het openbaar vervoer in de Gelderse gemeente is goed, maar maakt de aanleg van rondwegen niet overbodig. Woensdagavond debatteerden Barnevelders over de vraag hoe hun gemeente er in 2030 moet uitzien.
De gemeente had vooraf drie scenario’s opgesteld over het Barneveld van de verre toekomst. Die variëren van het behouden van het dorpse karakter en beperkte groei tot een sterke groei naar een partner van de Randstad met 90.000 inwoners. Over de keuze voor een scenario ging het woensdag echter niet. Volgens SGP-wethouder A. de Kruijf liggen de scenario’s niet vast en is het goed mogelijk dat elementen gecombineerd worden.Inwoners konden reageren en stemmen met groene en rode papiertjes op vier stellingen over landbouw, bedrijvigheid, vervoer en ruimtelijke ordening. Een van de discussiepunten was de plek waar de Barneveldse groei moet plaatsvinden, verspreid in de gemeente of uitsluitend in de hoek Barneveld-Voorthuizen-Industrieterrein Harselaar.
Een uitgesproken keuze maakten veel bezoekers van het debat niet. De keus is afhankelijk van de gewenste groei in de gemeente, maar daar ging de discussie niet over. B. Troost van Woonzorg Nederland weet het wel. Hij ziet het liefst de groei in de hoek Barneveld-Voorthuizen-Industrieterrein Harselaar. „Anders groeien de dorpen naar elkaar.” Troost vreest een rommelig resultaat. Niet iedereen is het daarmee eens. „Kootwijkerbroekers willen helemaal niet in Barneveld wonen”, reageert een vrouw. Een Stroeënaar vreest dat er van de dorpen niets overblijft als er geen groei plaatsvindt.
Varkensflats
Over grote kippenschuren en varkensflats op het platteland zijn de meningen minder verdeeld. Volgens E. van den Broek van het IVN Lunteren-Barneveld zijn de megabedrijven niet de juiste weg voor de landbouw in Barneveld. Van den Broek vreest voor de biodiversiteit en de toename van zwaar verkeer voor af- en aanvoer. „Zulke bedrijven kunnen beter op het industrieterrein worden gehuisvest.”
Ook G. Bouwman van de land- en tuinbouworganisatie LTO ziet de grote bedrijven liever niet. „Het is niet echt wenselijk, maar het kan makkelijk dat over twintig jaar dergelijke bedrijven de norm zijn.” Voor Bouwman is het belangrijk dat de boeren hun boterham kunnen verdienen. Waar deze bedrijven dan wel terechtkunnen? „De Randstad”, reageert iemand. „Daar zitten de afnemers.”
Bedrijven uit de Randstad mogen daarentegen echter niet ongebreideld gebruikmaken van de Barneveldse ruimte, daar zijn zowel U. Hempenius van de Barneveldse Industriële Kring als M. Schuit van Plaatselijk Belang Voorthuizen het over eens. Voor Hempenius is het belangrijk dat er meer ruimte komt via beheerste groei. „Om de Barneveldse ondernemers vooruit te helpen.” Schuit vreest echter te veel groei, wat ten koste zou gaan van de recreatiefunctie. „Ons gebied gaat totaal veranderen.”
Over de vraag of een duidelijke keuze voor het openbaar vervoer rondwegen in Barneveld overbodig maakt, zijn de meningen verdeeld. Een vertegenwoordiger van afvalverwerkingsbedrijf Vink schetste een doemscenario waarbij de beroepsbevolking verdwenen is vanwege de slechte bereikbaarheid en het centrum van Barneveld uitsluitend nog bezocht wordt door toeristen uit de Randstad.
Volgens. C. Hoogeveen van Plaatselijk Belang Garderen is het wel degelijk mogelijk om met een goed eigen plan te komen. Op de vraag hoe „van gat tot gat te reizen” had hij geen antwoord. „Dat is inderdaad moeilijk.” Het publiek kon de keuze niet maken. Investeren in het openbaar vervoer én rondwegen was de consensus.
Hoe Barneveld er in 2030 komt uit te zien? Het werd woensdag niet echt duidelijk. De gemeenteraad maakt in het voorjaar de eerste keuzes.