Economie

„Met de belletjes bubbelen de beestjes omhoog”

WASSENAAR - Voor de productie van verantwoorde vis is er sinds gisteren een prijs. Winnaar is schelpenkweker Adri Bout.

Riekelt Pasterkamp
10 January 2008 10:33Gewijzigd op 14 November 2020 05:26
WASSENAAR – De directeur van het Zeeuwse visbedrijf Seafarm, Adri Bout (m.), nam woensdag samen met zijn zoon de Verantwoorde Vis Prijs 2008 in ontvangst van Jan Odink (r.), voorzitter van het Productschap Vis. Bout toont zich een „Willie Wortel” als het
WASSENAAR – De directeur van het Zeeuwse visbedrijf Seafarm, Adri Bout (m.), nam woensdag samen met zijn zoon de Verantwoorde Vis Prijs 2008 in ontvangst van Jan Odink (r.), voorzitter van het Productschap Vis. Bout toont zich een „Willie Wortel” als het

Grotere mazen in de netten waardoor jonge vissen ontsnappen, vismethodes om de zeebodem minder te beroeren en het aanbieden van ”groene vis”; ook de vissector probeert verantwoord bezig te zijn.Het Productschap Vis denkt met een prijs meer visbedrijven te kunnen stimuleren. „We willen vissers van duurzaamheid worden”, aldus voorzitter Jan Odink gistermiddag tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst in Wassenaar.

Voor de Verantwoorde Vis Prijs 2008 waren vier bedrijven genomineerd: de palingvissers gebroeders Schilder uit Volendam, de Brabantse tilapiakweker Van den Hurk, het bedrijf Seafarm uit Kamperland en eigenaar J. Hakvoort van de UK45 uit Urk.

Volgens Odink laten ze alle vier „een enorme innovatiedrang zien.” Voorwaarde voor de prijs is dat de bedrijven bijdragen aan ”people, planet en profit”, ofwel goed zijn voor mensen, de omgeving en ook voor de bedrijfsvoering.

Winnaar werd het bedrijf Seafarm, kweker van messchelpen. Directeur Adri Bout (51) kwam „met lood in de schoenen” naar Wassenaar, maar nam samen met zijn zoon de prijs -een glazen bokaal in de vorm van een V- in ontvangst.

De winnaar wordt geroemd vanwege zijn innovatieve initiatieven in de mesheftenvisserij. Vanaf de vangst tot de verwerking en verkoop toont Bout zich een „Willie Wortel” als het gaat om verantwoord ondernemerschap.

Zo start het opvissen van de mesheften ”op bestelling”, waardoor nooit meer uit zee wordt gehaald dan wordt gevraagd. Dankzij de gebruikte vistechniek met behulp van lucht worden de schelpen selectief uit de bodem gehaald, waardoor de achterblijvers alle ruimte hebben voor aangroei. Bij het verwerkingsproces gebruikt Seafarm verpakkingsmaterialen van biologisch afbreekbaar materiaal.

Messchelpen. Zijn die te eten?
„In Nederland zijn de schelpen niet zo geliefd. Het is een stevig stukje vlees dat smaakt naar inktvis. Onze markt ligt in het buitenland, voornamelijk in Spanje. Per jaar zetten we 600 ton om.”

Waarom bent u met het kweken van messchelpen begonnen?
„Ik kom uit de boomkorvisserij, maar werd die race om de meeste paardenkrachten een beetje zat. Daar wilde ik niet langer aan meedoen. Bij de productie van messchelpen liggen we gewoon stil en gebruiken geen liter brandstof.”

Milieuvriendelijk zeker?
„Sinds 1996 zijn we ermee bezig. Het lukte tot dan toe niemand om die beestjes boven water te halen. We voegen lucht toe op de zeebodem. Met de belletjes bubbelen de schelpen omhoog. Voordeel is dat ze blijven leven en niet stukgaan.”

U verkoopt eerst en vangt dan de vis. Waarom?
„Je moet geen producten uit de zee halen en er vervolgens niets mee doen. Dat getuigt niet van goed rentmeesterschap. Dat komt niet vanuit een geloofsovertuiging of zo, maar zo voel ik het. Ik doe alleen dingen waar ik zelf achter sta.”

Zeeland loopt met u weg?
„In het begin waren ze in Yerseke niet blij met me. Wat kom je hier doen? vroegen ze. Nu ben ik goed met al die jongens.”

Liggen de schelpen één keer per week op uw bord?
„Nee, ik houd meer van tarbot.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer