„Bank bewust mistig over spaarrente”
AMSTERDAM (ANP) - Grote banken moeten hun klanten beter informeren als rentes op lopende spaarrekeningen worden verlaagd. Dat stellen de onafhankelijke vergelijkingssite Independer.nl en de Consumentenbond.
Als banken de rente op een spaarrekening verlagen, herkent de consument dat maar moeilijk, vindt Independer.nl. „Ze schrijven het alleen op een bankafschrift, één keer per jaar. Ze plaatsen dat ergens tussen de reclameteksten. Wij vinden absoluut dat dat moet verbeteren, want consumenten hebben nu geen idee”, aldus een woordvoerder gisteren.Het stelselmatig verlagen van de rente op spaarrekeningen kan banken flinke sommen geld opleveren. De Volkskrant berekende vorig jaar dat de Postbank op die manier in 2006 circa 140 miljoen euro extra winst behaalde. Op de zogenoemde Plusrekening van de Postbank bedraagt het rentetarief na systematische verlagingen door de jaren heen nog slechts 0,5 procent.
Ook de Consumentenbond denkt dat banken meer informatie kunnen verstrekken. „Als de rente verandert, kunnen banken dit bijvoorbeeld in een berichtenbox plaatsen bij het internetbankieren”, aldus een woordvoerster.
Omdat veel oudere mensen met spaargeld vaak geen gebruik maken van internet, vindt de Consumentenbond dat ook zij goed op de hoogte moeten worden gesteld van rentewijzigingen. „We mogen hen wat dat betreft niet uit het oog verliezen”, aldus een zegsvrouw.
Volgens Independer.nl zijn banken bewust niet al te scheutig met het communiceren van renteverlagingen op spaarrekeningen. „Ik spreek wel eens een bankier daarover. Het komt erop neer dat ze zich hierin niet willen verbeteren, omdat ze weten dat het ze geld gaat kosten.”
Enkele consumenten zijn wakker geschud door de recente ophef over de ’slapende’ spaarrekeningen. Momenteel winnen kleinere banken zoals AT Bank, Credit Europe, AK Bank en Argenta terrein ten opzichte van de gevestigde grootbanken. Met rentes van 4 tot 4,5 procent grijpen ze een steeds groter deel van de taart die spaarmarkt heet. Deze is in Nederland ongeveer 235 miljard euro groot.
Toch zijn de grote banken niet erg geschrokken, denkt Independer.nl. „Het laat ze nog koud, want relatief pakken de prijsvechters nog maar een heel klein deel van het geheel. Mensen stappen ook niet zo snel over. Ze weten niet dat 1 procentpunt op je spaargeld heel veel verschil kan maken. Ook aarzelen ze omdat ze de onbekende aanbieders wantrouwen.”
Volgens de Consumentenbond hoeven spaarders deze buitenlandse banken niet te wantrouwen. „Al deze aanbieders staan onder toezicht van De Nederlandsche Bank. Dat betekent dat spaargeld tot 20.000 euro volledig is verzekerd. Tot 40.000 euro bedraagt de garantie 90 procent. Als mensen overstappen, juichen wij dat toe. Het vergroot de concurrentie op deze markt.”
Independer.nl weet wel dat banken klagers soms tegemoetkomen. „Ze hevelen geld van mensen die aan de bel trekken dan over naar een spaarrekening met betere voorwaarden. Maar al te veel ruchtbaarheid geven ze er niet aan, omdat ze vrezen dat iedereen daar dan gebruik van wil maken.”
De Nederlandse Vereniging van Banken stelt dat er voor banken geen wettelijke verplichting is om wijzigingen in rentetarieven door te geven. „Maar ze doen dat uit zichzelf wel. Wij hebben er geen mening over of ze dat goed genoeg doen”, aldus een woordvoerder.