Opinie

Verlichte imams

Maandag startte in Soesterberg de eerste inburgeringscursus voor imams. Het volgen van zo’n cursus is tegenwoordig verplicht voor imams die uit het buitenland komen. Minister Nawijn is zelfs van plan om kandidaten die aan het eind van de cursus niet slagen voor de toets, het land uit te zetten. Daarvoor is dan wel weer een nieuwe wet nodig. Zulke harde eisen pasten immers niet bij de aanpak van het vorige kabinet, dat deze inburgeringscursussen bedacht heeft.

1 October 2002 12:25Gewijzigd op 13 November 2020 23:50

Tijdens de cursussen wordt de islamitische geestelijken kennis bijgebracht van de Nederlandse maatschappij. Welke regels gelden hier en wat vindt men hier normaal? Strikt genomen gaat het om informatie. Maar de achterliggende gedachte is wel dat die imams, wanneer ze meer vertrouwd raken met de in Nederland gangbare opvattingen, daar ook positiever over gaan oordelen. Onbekend maakt onbemind, zegt het spreekwoord immers.

Terecht is het afgelopen jaar grote onrust ontstaan over de aanwezigheid van radicale imams in een aantal Nederlandse moskeeën. Wat is het effect van hun opzwepende en haatzaaiende preken op de hoorders? Scheppen zij daarmee niet een voedingsbodem voor religieus fanatisme?

Biedt dat islamitische terreurorganisaties van het type al-Qaida niet een vruchtbaar rekruteringsveld? In dat verband wordt met name gewezen op de Eindhovense moslimgemeenschap, die reeds een paar martelaren opleverde.

Het is daarom van groot belang dat de Nederlandse autoriteiten een duidelijk beeld hebben van wat er onder de Nederlandse moslims leeft. Wat voor preken worden daar gehouden en welke verdachte organisaties zijn daar actief?

Tegen imams die haat zaaien en oproepen tot geweld zal met de strafwet in de hand moeten worden opgetreden. Dat geldt zowel voor terreuracties in het buitenland als voor geweld op Nederlandse bodem. Zo is onlangs de Somalische ex-moslim Ayaan Hirsi Ali met de dood bedreigd. Dat is natuurlijk niet te accepteren.

Het zal inmiddels duidelijk zijn dat wij door de komst van grote groepen islamieten naar ons land opgezadeld zijn met problemen waar we vroeger niet mee te maken hadden en die we in de jaren zestig en zeventig, toen die stroom op gang kwam, niet zagen aankomen. Velen hopen op de ontwikkeling van een meer progressieve islam of op een snelle secularisatie van de islamitische bevolkingsgroep. Voorlopig hoeven we daar echter niet op te rekenen.

Wel is het nuttig om de imams als de geestelijke leiders van deze bevolkingsgroep vertrouwd te maken met de Nederlandse samenleving, in de hoop dat zij daar minder agressief tegen stelling nemen. Helaas is het zo dat de seksuele moraal in onze maatschappij zo verworden is, dat het bepaald geen verbetering zou zijn wanneer de moslimgemeenschap die integraal zou overnemen. Dat is ook een kant van de zaak.

Maar er zijn ook allerlei andere onderwerpen waarbij imams kunnen worden ingeschakeld om hun invloed ten goede aan te wenden. Recent bleek uit onderzoek dat Marokkaanse en Turkse kinderen een veel grotere kans hebben op erfelijke afwijkingen, vanwege de hoge mate van inteelt in deze milieus. De kindersterfte ligt bij hen twee tot vijf keer hoger.

Niet alleen trouwt men bij voorkeur binnen de eigen religieuze en nationale gemeenschap, maar in veel gevallen ook het liefst binnen de eigen familiekring of anders toch met iemand uit de eigen dorpsgemeenschap.

Dat was men in het land van herkomst ook gewend. Het grondbezit bleef zo binnen de familie en de mogelijkheden tot sociale controle waren groter. In het totaal van de hoge kindersterfte, waarmee men vertrouwd was, viel de erfelijke factor nauwelijks op. Dat is nu anders geworden.

Meer over
Commentaar

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer