Subaru Impreza breekt met tradities

Het eigenzinnige Japanse Subaru houdt al lange tijd stug vast aan een aantal basisprincipes. Met de komst van de nieuwe Impreza lijken die overboord te worden gegooid. Zaken als portierruiten zonder omlijsting en een traditionele vierdeurs sedanvorm zijn verdwenen. Maar de standaard vierwielaandrijving blijft uiteraard van de partij.

Tony Vos
28 December 2007 10:59Gewijzigd op 14 November 2020 05:24
De nieuwe Subaru Impreza is een hatchback, een carrosserievorm die voorheen niet werd geleverd. Foto’s Tony Vos
De nieuwe Subaru Impreza is een hatchback, een carrosserievorm die voorheen niet werd geleverd. Foto’s Tony Vos

De Subaru Impreza dankt zijn bekendheid vooral aan het veelvuldig succesvol optreden in de rallysport. Tot nu toe werd de straatversie als sedan en als vijfdeurs Plus aangeboden, die vooral de uitstraling van een compacte wagon had. Subaru breekt Subaru met deze tradities, waardoor de nieuwe Impreza alleen de hatchback als verschijningsvorm kent. De nieuwe carrosserievorm deed ook in de rallysport zijn intrede. De huis-tuin-en-keukenvarianten zijn wat minder potent, alhoewel de 2 liter 4 cilinder het nodige belooft.De vijfdeurs Impreza meet 4,42 meter in lengte en is daarmee een forse auto, die nog met moeite een middenklasser kan worden genoemd. Het design doet in niets aan de vorige generatie denken. De auto heeft een lage, brede neus die een vleugje van de eerste variant van het vorige model Renault Laguna vertoont. De grille met een deels chromen omlijsting draagt het blauwe Subarulogo met de zilvergrijze sterren. De luchtinlaat in de voorbumper kent een bescheiden formaat. De kleine, ronde mistlampen zijn zonder veel poespas in de voorbumper opgenomen.

Een strakke lijn loopt ter hoogte van de portiergrepen naar achteren. De zijruiten blijven in alle portieren voldoende hoog, terwijl het derde ruitje aan de achterkant afbuigt en in een natuurlijke lijn op de dakspoiler aansluit. De achterkant oogt beslist modern met doorzichtige lichtunits waarvan de meeste functies op een zilvergrijze ondergrond zijn aangebracht. Beide units lopen door op de achterklep en worden via een chromen bies met elkaar verbonden.

De auto staat op keurig vormgegeven multispaaks 16 inch lichtmetalen wielen en beschikt over meegespoten spiegels en deurgrepen. Een andere merkbare wijziging is de omlijsting van de portierruiten. Daardoor past alles beter en is er minder kans op windgeruis.

Kale inkijk
Als het om betrouwbaarheidsstatistieken gaat, staat Subaru in veel landen al jaren in de top. Op de een of andere manier gaat dat gelijk op met niet te veel poespas. Dit geldt zeker voor het interieur van de nieuwe Impreza. De kleuren zitten allemaal in dezelfde range, van grijs tot donkergrijs en hier en daar wat metaalachtige kunststoffen. Het past goed bij elkaar, maar oogt toch ook wel behoorlijk saai. Over de gebruikte materialen en afwerking zijn weinig klachten, alleen is de kale inkijk vanaf de passagiersstoel in de ruimte rond de verstelbare stuurkolom beslist storend.

Het dashboard ziet er aardig uit. Het instrumentarium heeft in het midden een grote snelheidsmeter en wordt geflankeerd door de toerenteller (links) en de brandstof/temperatuurmeter (rechts). Aan de bovenkant van de middenconsole bevindt zich een compacte display met niet alleen de tijd en de buitentemperatuur, maar ook met het gemiddelde verbruik. Verder een radio/cd-speler, de ventilatieroosters en drie draaiknoppen voor de automatische klimaatbeheersing.

Opbergruimte vinden we direct onder de console, in de portierbakken en in het afsluitbare dashboardkastje. Naast de handremhevel zit een extra hendel die alleen Subarurijders kennen. Hiermee kan de bestuurder voor de hoge of lage gearing kiezen. In de praktijk zal dat niet vaak voorkomen, maar het systeem is ook in te zetten om bij snel accelereren even een tandje terug te schakelen.

Laag zwaartepunt
Het forse formaat en de flinke wielbasis zorgen bij de nieuwe Impreza voor volop ruimte voor vier, eventueel vijf volwassenen. Ook op de achterbank is het prima zitten. Daarachter beschikt de auto over een behoorlijk bemeten bagageruimte met een vlakke vloer en de mogelijkheid de bank neer te klappen. Het is wel zaak de rolhoes goed te vergrendelen, anders zorgt dit onderdeel onderweg voor hinderlijke bijgeluiden.

De 2 liter motor wordt geleverd als Luxury met onder meer een in twee richtingen verstelbare stuurkolom, verwarmde buitenspiegels, zes airbags, elektrisch verstelbare en inklapbare buitenspiegels, een lederen stuurwiel, cruise control en centrale vergrendeling met afstandsbediening.

Onder de motorkap huist de bekende 2 liter 4 cilinder van Subaru, uiteraard een boxermotor met tegenover elkaar geplaatste cilinders. Door zijn constructie zorgt deze motor voor een mooi laag zwaartepunt. Dit vindt de bestuurder samen met de standaard vierwielaandrijving terug in het weggedrag.

Prijsverschil
De auto stuurt heel precies, kan veel harder dan de gemiddelde koper zou willen een bocht worden ingestuurd en vervolgt zijn weg daarna zeer neutraal. Op een natte of gladde ondergrond staat de vierwielaandrijving garant voor meer grip. De 2 liter levert een vermogen van 150 pk en een koppel van 196 Nm. Dat klinkt zeer behoorlijk, maar toch neemt de krachtbron even tijd om op toeren te komen en komt dan juist onderin wat minder overtuigend over. Toch is er met de acceleratie van 0 tot 100 in 9,6 seconden en een top van 193 km/u weinig mis.

Boxermotoren zijn van oudsher niet de meest zuinige krachtbronnen en de 2 liter van Subaru vormt hierop geen uitzondering. In de meeste gevallen blijft de 4-pitter net aan de goede kant van de 1 op 10. De sterke punten van de nieuwe Impreza zijn vooral de wegligging en de geboden ruimte.

Aan de basis van de nieuwe Imprezareeks staat voor 19.995 euro de 1.5R, die in de Comfortversie op 21.995 euro uitkomt. De meest luxueuze variant van de instapmotor is de Luxury voor 23.995 euro. De 2 liter begint op dit niveau bij 25.495 euro. Een automaat is als optie verkrijgbaar en de topper in de serie is de Sport, onder meer met Vehicle Dynamics Control, 17 inch wielen, sportstoelen, skirts, andere bumpers en cd-wisselaar, voor 29.295 euro. Het prijsverschil met de directe concurrenten is volledig terug te voeren op de standaard vierwielaandrijving.


Subaru Impreza 2.0R Luxury

Waardering
+ minder saai vormgegeven dan voorheen, standaard vierwielaandrijving
- erg saaie interieurinrichting, redelijk dorstig, geen diesel beschikbaar

Techniek
Cilinderinhoud: 1994 cc; maximumvermogen: 110 kW/150 pk bij 6400 tpm; maximumkoppel: 196 Nm bij 3200 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 9,6 seconden; topsnelheid: 193 km/u.

Maten, gewicht en prijs
Lengte: 4415 mm; breedte: 1740 mm; hoogte: 1475 mm; wielbasis: 2620 mm; gewicht: 1320 kilogram; inhoud bagageruimte: 360-1150 liter; brandstoftank: 60 liter; Subaru Impreza 2.0R Luxury: 25.495 euro.

Alternatieven
Alfa 147 2.0 T. Spark Business (5d): 24.095 euro
Model draait al wat jaren mee, maar oogt nog steeds gelikt. Heeft sportieve rijeigenschappen, zeker als krachtige 2 liter. Fraaie interieurinrichting met gedurfde kleurencombinatie, maar niet verkrijgbaar met vierwielaandrijving.

Mazda3 2.0 S-VT Executive: 24.995 euro
Uitermate dynamisch rijdende hatchback van een fors formaat. Volop binnenruimte, lekkere 2 liter motor en een fraaie afwerking van het interieur. Minder dorstig dan de Subaru, onder andere door het ontbreken van 4WD.

SsangYong Actyon A230 Dynamic 4WD: 26.245 euro
Bijzondere vormgeving die lang niet iedereen zal aanspreken. Auto is ondanks coupé-achtige achterzijde meer een SUV die hoog op de poten staat. Benzinemotor presteert heel aardig, maar verwacht geen uitschieters. Wel vierwielaandrijving voor dit geld.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer