Binnenland

Nederlanders drinken meeste light

RIJSWIJK (ANP) – Nederlanders drinken binnen Europa verreweg de meeste light–frisdranken. Ruim een derde (30,7 procent) van alle frisdranken die Nederlanders drinken zijn light-dranken. Zo blijkt woensdag uit cijfers van de UNESDA en de Nederlandse Frisdrank Industrie (NFI).

26 December 2007 21:01Gewijzigd op 14 November 2020 05:24

In de buurlanden België en Duitsland liggen de percentages op respectievelijk 27 procent en 15,8 procent. In de meer zuidelijke landen als Frankrijk en Spanje liggen de percentages op 15,3 procent en 13 procent.Al toen de eerste light-frisdrank in Nederland werd geïntroduceerd, was dat een succes. Coca Cola light kwam in 1985 officieel op de Nederlandse markt, twintig jaar later klokten zes miljoen mensen het weg. De reclamespot waarmee de drank destijds werd aangeprijsd, was een hit. Vooral Nederlandse dames gingen massaal aan de ’Coca Cola light-break’.

Noch de NFI noch Coca Cola hebben een duidelijke verklaring voor het feit dat Nederlanders zoveel light drinken. „We zijn er heel blij mee, maar een echte verklaring hebben we niet", zegt een woordvoerder van Coca Cola. „Toen light voor het eerst in Nederland te verkrijgen was, werd het vooral gedronken om minder calorieën binnen te krijgen, niet voor de smaak".

Mannen wilde er echter niet mee gezien worden, reden waarom Coca Cola in 2006 speciaal voor mannen Coca Cola Zero op de markt bracht. Momenteel is een derde van alle Coca Cola die in Nederland gedronken wordt de light-variant.

In totaal drinken Nederlanders jaarlijks ruim een miljoen liter frisdrank (2006), bijna 400.000 liter water, iets meer vruchtensappen en ruim 800.000 liter andere niet-alcoholische dranken, zoals ice tea en energiedrankjes.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer