Binnenland

„We hit something”

GILZE-RIJEN - „I don’t know what happened. We hit something”, zegt de vlieger met callsign Redskin 12 over de radio. Later gevolgd door: „Mayday, mayday.”

Binnenlandredactie
14 December 2007 11:43Gewijzigd op 14 November 2020 05:22

De Apachevlieger die woensdagavond bij het Gelderse Hurwenen enkele hoogspanningskabels raakte, had er geen idee wat er gebeurde, zo blijkt uit de cockpitgesprekken die op internet staan. Tien kilometer verderop maakte hij een gecontroleerde noodlanding bij een steenfabriek.De schade aan het toestel is volgens een woordvoerder van de Koninklijke Luchtmacht aanzienlijk. Bij de botsing met de hoogspanningsmast is een stroomstoot van 80.000 volt door de helikopter gegaan. De twee vliegers bleven ongedeerd.

De Apache is boven en onder de cockpit voorzien van draadsnijders, die speciaal zijn ontworpen voor het geval de gevechtshelikopter tegen een kabel vliegt.

Dat gevechtshelikopters een voorzorgslanding moeten maken komt geregeld voor, maar tot nu toe bleven ongevallen met Apaches in Nederland uit. Het geavanceerde militaire toestel is betrouwbaar, tot veel in staat en door de speciale apparatuur maakt het niet uit of het dag of nacht is. Ook de piloten zijn goed getraind.

De Apache raakte woensdagavond tijdens een oefenvlucht een hoogspanningsmast, waardoor in een groot gebied de stroom uitviel. Het Land van Maas en Waal is een van de negen aangewezen laagvlieggebieden in Nederland.

De kabels zijn niet te zien op het scherm in de cockpit maar een mast is niet te missen, aldus de woordvoerder. Voorafgaand aan een vlucht wordt de route nauwkeurig vastgelegd en doorgesproken. Daarna worden alle hindernissen en obstakels in de boordcomputer ingevoerd.

De twee vliegers zien deze gegevens tijdens de vlucht op het scherm, min of meer te vergelijken met een autonavigatiesysteem. De objecten zijn te zien en ook wordt aangegeven waar het toestel zich bevindt. De piloten kunnen ook goed in de duisternis kijken door de helderheidsversterker die ze ophebben.

De speciale apparatuur maakt de Apache geschikt om verkenningsvluchten uit te voeren, zoals in Irak en Afghanistan. Met camera’s kunnen objecten en personen goed in beeld worden gebracht. Het toestel kan verder vanaf grote afstand, 5 kilometer, raketten afschieten zodat de vijand het toestel zelf niet ziet.

Defensie zoekt de oorzaak van het ongeluk in de Bommelerwaard in een technisch mankement, in menselijk falen of in externe redenen, zoals een zwerm vogels. Volgens de woordvoerder wordt elk incident altijd onderzocht, om er lessen uit te trekken. In 2002 crashte een Apache in Afghanistan. Het toestel was total loss. Uit onderzoek kwam vast te staan dat de twee vliegers van elkaar dachten het toestel onder controle te hebben. Toen dat niet het geval was, stortten ze neer.

De luchtmacht telt 29 Apaches, waarvan er nu vijf in Afghanistan zijn gestationeerd. Acht staan er in de VS voor opleidingen. Het 301 squadron in Gilze-Rijen telt ongeveer honderd piloten.

Geluidsopname Apachehelikopter

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer