Koreaan rijdt verrassend goed

Hyundai heeft zich ten doel gesteld binnen tien jaar tot de vijf grootste autofabrikanten ter wereld te behoren. Het Koreaanse merk lanceert daartoe in een rap tempo nieuwe modellen om daarmee evenzoveel nieuwe doelgroepen te bestoken. De grootste vijver in de Europese markt werd door de Koreanen tot voor kort niet bijzonder serieus bevist. Met de komst van de Getz is daar echter verandering in gekomen.

Arno Witvliet
27 September 2002 18:46Gewijzigd op 13 November 2020 23:50
Hyundai heeft met de Getz een auto op wielen gezet die op het eerste gezicht nauwelijks opvalt. Wanneer je ermee gaat rijden, merk je echter dat de Getz verrassender is dan je aanvankelijk had gedacht. - Foto’s RD, Sjaak Verboom
Hyundai heeft met de Getz een auto op wielen gezet die op het eerste gezicht nauwelijks opvalt. Wanneer je ermee gaat rijden, merk je echter dat de Getz verrassender is dan je aanvankelijk had gedacht. - Foto’s RD, Sjaak Verboom

Elke nieuwkomer in de markt weet dat successen alleen weggelegd zijn voor degene die een unieke dan wel onderscheidende positie weet te bewerkstelligen. Dat kan uiteraard in de hantering van het prijswapen liggen, zoals Daewoo dat ooit deed. De ervaring leert echter dat het domweg concurreren op prijs oftewel het kopen van marktaandeel doorgaans een heilloze weg blijkt te zijn.

Opvallend is echter dat de meeste bedrijven zich welhaast als vanzelfsprekend richten op dat deel van de markt dat in omvang het grootst is. Alsof daar het meeste te halen zou zijn. Dat gaat inderdaad meestentijds op voor de gevestigde orde, maar relatief nieuwe partijen zouden zich juist moeten laten afschrikken door de aanwezigheid van veel en vooral grote marktpartijen. Beter is het om een niche in de markt te selecteren en daarin te proberen het marktleiderschap te veroveren. Nog beter is het om een compleet nieuwe niche te creëren, zoals Renault dat tot tweemaal toe deed met de Espace en de Scénic.

Hyundai is erin geslaagd met de Sante Fé marktleider te worden in het SUV-segment. Desalniettemin heeft Hyundai besloten zijn pijlen niet alleen op lucratieve niches te richten, maar ook de aanval in te zetten op het zogenaamde B-segment. In Europa is dat de vijver waarin door de grote Europese fabrikanten gevist wordt met auto’s als de Opel Corsa, Volkswagen Polo, Ford Fiesta, Peugeot 206 en Fiat Punto. Stuk voor stuk goed voor indrukwekkende verkoopaantallen. Met de komst van de nieuwe Getz denkt Hyundai een flinke hap uit deze felbevochten koek te kunnen bijten.

Veilige weg
De auto waar het om gaat, kenmerkt zich door opvallende buitenmaten. Het voertuig is kort, breed en hoog en onderscheidt zich alleen daardoor al van zijn uitdagers. Voor het overige is de Getz echter eerst en vooral een keurige verschijning. De nieuwe Hyundai is geen bijzonder opvallende of fraaie auto. Ten opzichte van modellen als de Matrix, Santa Fé en Coupé lijkt Hyundai met de Getz voor wat betreft de stilering de veilige weg te hebben willen bewandelen. Dat is zonder meer gelukt, al is de optische verwijzing naar de merknaam beperkt gebleven bij de grille waarin het logo prominent is opgenomen.

Hyundai levert de Getz met een viertal aandrijfbronnen waarvan er drie benzine prefereren en de vierde enkel met dieselolie tot presteren aangezet kan worden. De benzinemotoren tellen allemaal vier cilinders. De minst krachtige daarvan meten een cilinderinhoud van respectievelijk 1,1 en 1,3 liter en worden verder gekenmerkt door drie kleppen per cilinder. De sterkste benzinekrachtbron meet een cilinderinhoud van 1,6 liter en telt in tegenstelling tot zijn zwakkere broeders vier kleppen per cilinder. De dieselgestookte variant doet alles precies andersom. De direct ingespoten common rail dieselmotor telt drie cilinders met een gezamenlijke inhoud van 1,5 liter, maar kan wel bogen op vier kleppen per cilinder. Vanzelfsprekend is het allemaal niet, maar dat zegt uiteraard niks over de kwaliteiten van de techniek.

Onder de motorkap van de testauto arbeidt de benzinegestookte 1,6 liter zestienklepper, die goed is voor een maximumvermogen van 77 kW/105 pk bij 5800 tpm en een maximumkoppel van 146 Nm bij 3200 tpm. Deze machine weet de 984 kilogram wegende Koreaan in 9,6 seconden vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h te bewegen en verplaatst zich op afroep met een maximumvaart van 176 km/h. De zestienklepper is een prettige krachtbron, die de Getz tot alleszins verdienstelijke prestaties weet aan te zetten. Hij geeft de bestuurder nimmer het gevoel niet tegen zijn taken te zijn opgewassen. Jammer genoeg maakt de motor daarbij wat meer geluid dan gemiddeld, maar daarmee is meteen de enige serieuze kritiek op de krachtbron gespuid. Het verbruik is keurig. Gemiddeld verstookte de Getz elke 14,8 kilometer een liter euroloodvrij en daar is niets mis mee.

Vertrouwenwekkend
De nieuwe Hyundai Getz mag dan op het eerste gezicht niet de meest opvallende verschijning zijn, rijden doet de compacte Koreaan daarentegen verrassend goed. De auto ligt niet alleen goed en stabiel op de weg, het veercomfort geeft evenmin reden tot klagen. En na een paar bochten weet je dat de Getz ook nog lekker stuurt. De bekrachtiging is goed en de wielen reageren direct op de uitslagen van het stuurwiel. Wanneer dat hard gaat, reageert de door de voorwielen aangedreven Getz met onderstuur, maar de mate waarin dat gebeurt, is vertrouwenwekkend. Remmen doet de Getz verder prima en de versnellingsbak is zelfs top. De pook laat zich eenvoudig en trefzeker bedienen. Hyundai is er kortom in geslaagd de Getz een voldoende comfortabel en vooral prettig weggedrag mee te geven.

Hyundai claimt dat de nieuwe Getz het slimste en veelzijdigste interieur van zijn klasse heeft. Hyundai spreekt in dit verband van het zogenaamde Space Wizard-design, waardoor de beschikbare ruimte zo functioneel mogelijk gebruikt kan worden. Zo is de achterbank niet alleen in delen neerklapbaar, maar kan de achterbankzitting net als de leuning worden opgeklapt. De bank scharniert dan over de voorkant van de zitting omhoog. Daardoor ontstaat een volledig vlakke laadvloer. Dankzij deze oplossing kan de laadruimte variëren van 254 liter tot maarliefst 977 liter. De Getz beschikt inderdaad over een voor deze klasse royale binnenruimte. Voorin is er voldoende ruimte voor hoofd en onderdanen en ook de achterpassagiers zijn bij veel concurrerende auto’s beduidend minder goed af.

Dat wil niet zeggen dat je automatisch een fijne plek hebt. De kwaliteit van het meubilair laat namelijk wat te wensen over. Met de verstelbaarheid is maar weinig mis. De bestuurdersstoel is zowel in hoogte als in hoek verstelbaar en beschikt in deze uitvoering bovendien over een verstelbare lendensteun. Hij geeft echter minder ondersteuning dan wenselijk is. De stoelen zijn vrij vlak en kenmerken zich bovendien door een te korte zitting, waardoor de bovenbenen niet geheel gesteund worden.

Het dashboard is opgetrokken uit donkere en degelijk aanvoelende materialen, die ook keurig in elkaar steken. De afwerking van het geheel is in orde. Over een gebrek aan bakjes en vakjes kan niet geklaagd worden. Van originaliteit is ook hier niet bepaald sprake. Het geheel vertoont wel een grote gelijkenis met de recent verschenen Ford Fiesta. De beschuldiging van namaak snijdt echter geen hout. Daarvoor zijn de auto’s te kort na elkaar op de markt verschenen.

Twee uitvoeringen
Hyundai biedt de nieuwe Getz in een tweetal carrosserieën aan. De een telt drie portieren en de ander vijf. Verder kan de koper van een nieuwe Getz kiezen tussen twee uitvoeringen, waarvan de minst complete zich niet met de meest krachtige benzinemotor laat combineren en andersom. De Hyundai Getz 1.1 GL is leverbaar vanaf €9.895 en voor dat bedrag voorzien van zaken als twee airbags, stuurbekrachtiging, centrale portiervergrendeling, hoofdsteunen voor en achter, in hoogte verstelbaar stuurwiel, elektrisch bedienbare voorramen en een toerenteller. Daarbij krijgt de koper van de minst krachtige Hyundai Getz van de overheid €500 energiepremie indien de auto nog dit jaar geregistreerd wordt.

De Hyundai Getz 1.3 GL is leverbaar vanaf €10.395 en komt niet in aanmerking voor de energiepremie op zuinige auto’s. Wie €1100 extra investeert, krijgt de Hyundai Getz 1.3 GLS geleverd. De koper is dan meer geld kwijt, maar krijgt in ruil daarvoor zaken als airconditioning, elektrisch verstelbare buitenspiegels, kaartleeslampjes voor, in kleur gespoten deurgrepen en -jawel- een zonnebrilhouder. De Getz 1.6 wordt alleen als GLS geleverd en staat vanaf €12.495 voor de deur. De vijfdeurs variant is ten opzichte van de driedeurs €500 duurder.

Verrassend
Hyundai heeft met de Getz een auto op wielen gezet die op het eerste gezicht niet of nauwelijks opvalt. Wanneer je echter de sleutels in handen hebt gekregen en de auto voor een ritje de stad uit rijdt, weet je dat de Getz verrassender is dan je aanvankelijk gedacht had. De auto rijdt immers bijzonder goed en beschikt bovendien over een aantrekkelijke hoeveelheid binnenruimte. De minpunten blijven beperkt tot de hoogte van het motorgeluid en de kwaliteit van het zitmeubilair.

Wie tot slot de prijslijst van de Hyundai Getz bestudeert, kan niet anders concluderen dan dat de nieuweling de moeite van het overwegen meer dan waard is. Nergens krijg je in deze klasse meer waar voor je geld dan bij Hyundai. De nieuwe Ford Fiesta bijvoorbeeld mag dan als totaal wat hoger worden aangeslagen, het prijsverschil poetst die voorsprong meer dan volledig weg. Het zou dan ook verbazingwekkend zijn als Hyundai niet in staat zou zijn om die 3000 geprognosticeerde Getzen aan de man te brengen. En als dat niet lukt, heeft het in ieder geval niet aan de Getz zelf gelegen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer