Cups en pads
Makkelijk, snel en keus uit veel smaakjes. Aan het gebruik van koffiepads kleven veel voor-, maar ook nadelen. Fervente gebruikers van een traditioneel koffiezetapparaat vinden de snelle kopjes maar niets. Er vallen tijdens de test kreten als „ruikt naar afgewerkte autoband” en „stoffige zwabber.” De proefpersonen beoordeelden blind van elk apparaat een kopje koffie. De voor- en nadelen van een oude bekende en twee nieuwkomers op een rij.
Senseo Design: Speelse lijnen. De Senseo misstaat niet in de moderne keuken.
Na het uitpakken: Staat het eerste bakje zo op tafel. Kwestie van stekker in het stopcontact en het geborrel van opwarmend water begint.
Koffiezetten: Pad erin, klepje dicht, knop induwen. Gemak dient de mens.
Smaak: Vooral het schuimkraagje scoort goed. De koffiesmaak krijgt zowel beoordelingen als „bittere nasmaak” tot „best lekker.”
Opvallend: De new generationmodellen hebben een aantal verbeteringen ten opzichte van de standaard Senseo ondergaan. Zo is het mogelijk om de koffiesterkte in te stellen en beschikt het apparaat over een groter waterreservoir.
Voordelen: De Senseo is vertrouwd, gemakkelijk in gebruik en onderhoud.
Nadelen: Goed opletten bij het sluiten van het deksel blijft nodig, anders volgt een waterballet. Theedrinkers moeten het apparaat eerst doorspoelen, anders smaakt een kopje thee smerig.
Op de markt sinds: Februari 2001.
Verwachting van Philips: Annemarije Pikaar, pr-manager: „In zes op de tien Nederlandse huishoudens staat een Senseo. We zijn dus een autoriteit op het gebied van koffiepadapparaten. Doordat wij constant bezig zijn met het ontwikkelen van innovaties verwachten we dat ook te blijven.”
Verkoopprijs: hangt af van het model. Prijzen kunnen variëren van 55 tot 200 euro.
Meer informatie: www.senseo.nl.
puC
Design: Leuk retromodel. Te koop in de kleuren zwart, zilvergrijs en ivoor.
Na het uitpakken: Is het even puzzelen. Het laatje waar de pads en cups in horen, kan eruit. Zacht induwen van twee lipjes boekt geen resultaat. Harder induwen levert wel wat op: de lipjes breken spontaan af. Dat maakt de la wel heel flexibel. Gelukkig hebben de afgebroken onderdelen geen invloed op het functioneren van het apparaat. Bij navraag blijkt de handeling fout in de gebruiksaanwijzing te staan. Het induwen van lipjes hoeft helemaal niet, alleen een rukje zou voldoende moeten zijn.
Koffiezetten: Pad (en eventueel cup) erin, la dichtschuiven, hendel naar beneden, knop induwen.
Smaak: Het oordeel varieert van: „zachte smaak, echte koffie” tot „waterige nasmaak.”
Opvallend: De taal in de handleiding had wel wat stoerder gemogen. „Soms druppelt puC nog even na. Dat is normaal. Laat hem maar even.”
Voordelen: Een kopje koffie staat binnen een minuut op tafel. Daarmee is de puC bijna twee keer zo snel als de Senseo. Wie van smaakjes houdt, is bij de puC aan het goede adres. Door middel van aparte cups verandert een gewoon kopje koffie in een cappuccino, café kaneel, café caramel, wiener melange of café choco. De cup zou wat uiterlijk betreft een grote broer van de bekende koffiemelkcupjes kunnen zijn. De met zuivel gevulde verpakking gaat in een vakje naast de pad. Theezetten met de puC gaat goed, mits de gebruiker eerst de padhouder verwijdert.
Nadelen: Waar moeten de kopjes precies staan? Precies in het midden of toch juist wat naar rechts? Het is na verwijdering van de folie op het apparaat onduidelijk. Bij het schoonmaken moet de puC het afleggen tegen de Senseo. Verder nog een logistiek probleempje: De cups zijn alleen verkrijgbaar bij C1000, Albert Heijn en Marskramer.
Op de markt sinds: oktober 2007.
Verwachting van Ahold Coffee Company: Tuncay Özgüner, manager strategie en marketing: „We hopen 30 procent van de markt in handen te krijgen.”
Verkoopprijs: 99 euro.
Meer informatie: www.puc.nl.
Petra
Design: Functioneel. Mooi is anders.
Na het uitpakken: Is het zoeken geblazen. De Petra beschikt over relatief veel kleine onderdelen en waar horen die allemaal?
Koffiezetten: Ook bij het koffiezetten zal de eerste tijd de handleiding onder handbereik moeten liggen. Voor elk bakje moet bijvoorbeeld de hendel boven de padhouder worden verschoven. Het is even wennen: de pads gaan omgekeerd -dus met de bolle kant naar boven- in de houder. Wie dat niet doet, merkt het overigens snel genoeg. De hendel wil niet in de juiste positie. En het bakje koffie krijgt geen mooie schuimkraag.
Smaak: De beoordelingen lopen uiteen van „vlakke” tot „redelijke” smaak. Als sterk punt noemen testers de temperatuur van de Petra. „Goed heet.”
Opvallend: Als enige van de drie apparaten beschikt de Petra over een waterfilter. Verder kan er ook gemalen koffie in. Dat maakt de Petra voordelig in het gebruik. Liefhebbers van cappuccino zullen blij zijn met de Petra. Het apparaat schuimt door middel van een slangetje melk op. Dat zorgt voor een smakelijke schuimkraag. De Petra kan ook een latte macchiato, café mocha of café crème maken.
Voordelen: Handig: de lade waar de koffiepads ingaan is omkeerbaar. Op de ene zijde past één pad, op de andere twee. Dat bespaart losse rommel op het aanrecht.
Nadelen: Het schoonhouden van de Petra vergt tijd. Wel kan het apparaat heel makkelijk worden doorgespoeld. Even de knop induwen en er loopt net zo veel heet water door als de gebruiker wil.
Op de markt sinds: oktober 2007. De introductie van de puC en het tv-programma Kassa hebben de introductie van het Duitse apparaat versneld. Oorspronkelijk was het de bedoeling om in januari 2008 te starten met de verkoop op de Nederlandse markt.
Verwachting van Petra: Raymond Phijffer, verantwoordelijk voor de introductie van de Petra in Nederland: „In Duitsland heeft de Petra een marktaandeel van 9 procent. Uit een uitgebreide consumententest daar kwam dit apparaat als beste uit de bus. In Nederland is de Petra via internet, de Harense Smid en Correct in Rotterdam verkrijgbaar. Tot nu lopen de verkopen goed. Inmiddels zijn we in gesprek met diverse grote ketens die het apparaat ook willen gaan aanbieden. We merken dat we een interessante partij zijn. Dat komt mede doordat het apparaat in Duitsland wordt gemaakt. Een Duits artikel wekt meer vertrouwen dan een product uit China.”
Verkoopprijs: variërend van 129 tot 109 euro.
Meer informatie: www.petra-electric.nl.
Philips niet onder de indruk van „bombarie” concurrent Ahold
De introductie van koffiepadapparaat puC verloopt bepaald niet onopgemerkt. In het tv-programma Kassa komt het als beste naar voren. Bovendien meldt het Algemeen Dagblad dat de nieuwkomer binnen een week bijna overal is uitverkocht. Het gevolg laat zich raden: de apparaten vliegen over de toonbank. De klachten volgen. Zuivere koffie of niet?
Jarenlang verkeert de Senseo van Philips in een riante positie. Sinds de introductie van het apparaat in februari 2001 schaffen 5 miljoen Nederlanders er een aan. Fabrikanten als Inventum, Tefal en Severin probeerden in de afgelopen jaren een graantje van de koffiemarkt mee te pikken. Tot een echte doorbraak komt het echter niet. Philips behoudt zijn monopolie op het gebied van koffiepadapparaten.
In oktober dit jaar gooit Ahold met de introductie van de puC echter een steen in de vijver. Drie jaar lang is achter de schermen aan het apparaat gewerkt, meldt Tuncay Özgüner, manager strategie en marketing van Ahold Coffee Company. „De gedachte dat iedereen zelf zijn koffiesmaak bepaalt, sprak ons erg aan. De keus viel op een padapparaat dat zuivel aan koffie kan toevoegen. PuC met cup is het resultaat.”
Kopopwarmer
De eerste weken verlopen tumultueus. Het Algemeen Dagblad meldt op 21 oktober dat Albert Heijn op grote schaal nee moet verkopen aan klanten die een puC willen bemachtigen. Een dag later laat die krant marketingdeskundigen aan het woord die vermoeden dat de schaarste een verkooptruc van Ahold is. „De berichtgeving vond ik erg opgeblazen”, reageert Özgüner. „In het westen liepen de verkopen in het begin erg hard. Lokaal waren de puCs soms tijdelijk uitverkocht, maar drooggestaan hebben we niet.”
In het tv-programma Kassa komt de puC als beste uit de bus. Dat gegeven stuwt de verkoopcijfers omhoog. Al snel daarna regent het klachten op het forum van Kassa. Het grootste pijnpunt blijkt de lage temperatuur van de eerste bakjes koffie. Kassa test het apparaat opnieuw en geeft de klagers gelijk. Özgüner zucht licht: „Ik blijf het vreemd vinden dat de ene keer de test goed uitvalt en de volgende keer fout. Het is gewoon een feit dat wanneer je koffie in een koud kopje schenkt er tien graden verschil in het drankje gaat zitten. Goed roeren helpt. Nog beter is het om een kopje eerst op te warmen. Wij hebben hier een horecakoffieapparaat van het Duitse merk WMF staan. Dat ding kost 20.000 euro. Wat staat ernaast? Een kopopwarmer. Van een apparaat van 89 euro moet je wat dat betreft geen wonderen verwachten.”
Andere klachten van forumbezoekers betreffen opvallend vaak fabricagefouten. Eén voordeel hebben de klagers: Ahold heeft een coulante garantieregeling. Bij een defect aan het apparaat krijgen gebruikers hun geld terug.
Exacte verkoopaantallen geeft Özgüner niet. Wel wil hij kwijt dat Ahold enkele tienduizenden apparaten heeft verkocht. „De afgelopen maanden hadden we een marktaandeel van 70 procent. Ook in december verwachten we dat te halen. Daarna zal het nieuwtje er mogelijk wel af zijn. We mikken echter op zo’n 30 procent. Dat zouden we een mooi getal vinden.”
Compliment
Bij Philips zijn ze vooralsnog niet onder de indruk. Annemarije Pikaar, persvoorlichter van Philips: „De introductie van de puC heeft Ahold slim aangepakt. Met de nodige bombarie bracht het bedrijf het apparaat op de markt. Daarna hebben ze in de media echter ook behoorlijk commentaar gehad op hun product. Wij zien het als een compliment dat een grote speler als Ahold ook met een padapparaat komt. Het marktaandeel dat Ahold afgelopen maanden zou hebben gehad, zien wij niet in onze cijfers terug. In oktober en november weken onze verkoopaantallen niet af van vergelijkbare perioden.”