Koninklijk Huis

Ook Oranjes maken brokken in het verkeer

De koninklijke familie laat zich lang niet altijd door een chauffeur rijden. Het gaat echter niet altijd goed als de Oranjes zelf achter het stuur kruipen. Donderdag is het zeventig jaar geleden dat prins Bernhard bij een ernstig auto-ongeluk bijna het leven verloor. Hij is niet de enige koninklijke brokkenmaker.

W. G. Hulsman
23 November 2007 08:33Gewijzigd op 14 November 2020 05:18
Prins Willem Alexander vliegt in 1988 in Leiden met zijn Ford Sierra uit de bocht en komt terecht in een sloot. Foto ANP
Prins Willem Alexander vliegt in 1988 in Leiden met zijn Ford Sierra uit de bocht en komt terecht in een sloot. Foto ANP

Maandagmorgen 29 november 1937. Dirk Zweerus moet vandaag zand rijden. Voorzichtig draait hij zijn vrachtwagen bij Diemen de Muiderstraatweg op. De opzichter van de zandafgraving geeft aanwijzingen, want het is een onoverzichtelijk punt.Te laat. Met grote snelheid botst een Ford Lincoln tegen de achterkant van de truck. De personenwagen moet zeker 90 kilometer per uur hebben gereden, maar misschien wel meer dan 150, aldus onderzoek.

De ravage is enorm. De voorkant van de cabriolet is helemaal ingedeukt en plat. De radiator is ver naar achteren geduwd.

De twee inzittenden zitten klem. Toegesnelde omstanders weten de mannen met veel moeite uit de auto te trekken. De chauffeur en de bijrijder van de personenauto zijn zwaargewond.

De consternatie is groot als blijkt dat de twee mannen prins Bernhard en zijn jachtopziener zijn. De prins was op weg naar een jachtpartij in het westen van Nederland. Vooral de prins -hij zat achter het stuur- is er slecht aan toe. Hij bloedt hevig uit een hoofdwond. Aanvankelijk staat hij nog op zijn benen, maar al snel gaat hij liggen. Artsen worden ingeseind en laten een Amsterdamse chirurg naar de plek van het ongeval komen.

Hoogzwanger
Met spoed wordt de prins overgebracht naar het Burgerziekenhuis in de hoofdstad. Daar blijkt dat hij een schedelbasisfractuur heeft, en verder gebroken ribben, een hersenschudding, een oogbeschadiging en diverse andere verwondingen. De prins raakt regelmatig buiten bewustzijn. De artsen vechten voor zijn leven. Hem opereren durven ze niet, omdat de toestand van de prins zeer zorgelijk is.

De mensen rond prins Bernhard zitten met nog een probleem. Hoe vertellen zij het aan de hoogzwangere prinses Juliana? Zal zij de schok aankunnen? Koningin Wilhelmina wordt daarom als eerste ingelicht. Zij reist direct af naar het ziekenhuis. Van daaruit brengt zij haar dochter via de telefoon op de hoogte.

De onrust onder de bevolking stijgt als blijkt dat de koningin en prinses Juliana hun intrek hebben genomen in het Amsterdamse ziekenhuis. Het wakkert de geruchten aan dat de prins stervende is. Zo erg is het in werkelijkheid niet. Erg positief getoonzette verklaringen van het hof moeten het beeld daarom bijstellen.

Na zes weken halen veel Nederlanders opgelucht adem. De prins mag naar huis, naar Paleis Soestdijk.

Daar wordt kort daarna zijn eerste dochter, Beatrix, geboren. Als prins Bernhard op 1 februari aangifte doet van de geboorte van de prinses is weinig meer te merken van de gevolgen van het ernstige ongeval. De prins houdt er wel heel zijn leven rug- en nekklachten aan over.

Het ongeluk heeft geen invloed op de interesse van de prins voor alles wat snel is, zoals vliegtuigen en auto’s. Ferrari is en blijft een van zijn favoriete automerken.

In de sloot
De belangstelling van de prins heeft zijn uitwerking op zijn kleinkinderen. Prins Willem-Alexander is een fervent vlieger en prins Bernhard jr. en prins Pieter-Christiaan zijn regelmatig achter het stuur van raceauto’s te vinden.

Brokken blijven ook onder de jonge generatie Oranjes niet uit. Prins Willem-Alexander vliegt in 1988 in Leiden met zijn Ford Sierra uit de bocht en belandt in een sloot. De prins studeert dan in Leiden.

In 1995 raakt de prins -buiten zijn schuld- betrokken bij een ongeluk op de Duitse autobaan. Vanwege een slippende auto naast hem is de prins gedwongen uit te wijken. Hij belandt met zijn Volvo boven op de vangrail. Uit alles blijkt dat de snelheid waarmee de prins reed hoog was, maar dat mag in Duitsland. Een woordvoerder van de Duitse politie verklaart dat het ongeluk veel ergere gevolgen voor de prins had kunnen hebben, als hij niet over zo’n degelijke auto had beschikt. Het ongeval krijgt veel aandacht, omdat de prins niet alleen in de stationwagen zit, maar met een vriendin, Emily Bremers.

Prinses Máxima heeft inmiddels ook ’ervaring’ als het om aanrijdingen gaat. Bij het verlaten van de uitrit van Paleis Huis ten Bosch op 18 oktober 2001 komt haar auto in botsing met die van een slager uit Wassenaar. Een reeks rechtszaken volgt. De prinses hoeft uiteindelijk maar een kwart van de schade aan de auto van de slager betalen.

Recent maakte prins Pieter-Christiaan nog flinke brokken, maar dat was op het racecircuit. Net als zijn broer prins Bernhard houdt hij van snelle auto’s. Op paasmaandag -afgelopen april- deed de zoon van prinses Margriet mee aan een race op het circuit van Zandvoort. Hoe de botsing precies gebeurde, is onduidelijk. In een bocht raakte de auto van de prins -een BMW- de racewagen van een andere deelnemer. Deze vloog daarop enkele keren over de kop. Het voertuig van de prins zat aan de voorzijde in de kreukels en had een krom voorwiel. Er vielen geen gewonden. De prins weet het ongeluk aan de speciale banden, die nat waren geworden, doordat hij kort voor het ongeluk even van de baan raakte en door het gras moest rijden.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer