EU maakt vaart met spoor en binnenvaart
BRUSSEL (ANP) - Europa begint de komende jaren aan dertig megaprojecten voor verkeer, voornamelijk grensoverschrijdende spoorlijnen en binnenvaart. Zo komt er 960 miljoen voor een spoortunnel door de Brennerpas, 670 miljoen voor een hsl tussen Madrid en Lissabon en 750 miljoen voor een spoor van Lyon naar Oekraïne.
Europees Commissaris Barrot (Verkeer) heeft de projecten woensdag gepresenteerd in het Europees Parlement.Nederland is betrokken bij enkele grote projecten, zoals het goederenspoor Rotterdam-Genua (403 miljoen euro). Die route is nu een van de drukste van Europa. Veel geld is er ook voor de Europese treinbeveiliging ERTMS op enkele Duitse trajecten, als vervolg op de Betuwelijn.
De binnenvaart kan rekenen op 420 miljoen euro voor de verbinding Schelde naar de Seine, zodat schepen rechtstreeks kunnen varen van Rotterdam naar Parijs.
De EU studeert ondertussen op enkele toekomstige projecten, zoals een spoortunnel tussen Ierland en Engeland. Brussel reserveert 10 miljoen euro voor een studie.
Het Europees Parlement reageert vooralsnog tevreden. „Heel goed om grensoverschrijdende projecten zo naar voren te halen”, vindt Corien Wortmann (CDA). „En om alvast te studeren op een tunnel van Ierland naar Engeland. Het is verre toekomstmuziek, want op de Kanaaltunnel is ook lang gestudeerd. En daar gaat nu toch veel verkeer doorheen.”
Maar de wegvervoerders vinden dat ze er erg bekaaid van afkomen. Een studie van 200 miljoen euro voor de Brenner spoortunnel vinden ze buitensporig. Brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) zei al eerder dat het water- en spoorvervoer wel erg veel geld en aandacht krijgen van de overheid. „Wegvervoer is toch de ruggengraat van het vervoer. Het is beter daar de efficiency te bevorderen”, aldus een deskundige.